Ändra arbetsschema för anställd

En anställd startade sin anställning 1 april 2019, men i lönesystemet registrerades inget schema (heltid) förrän 3 juni. Det kommer upp ett meddelande om att semesterberäkningen kan bli fel - men det går ej att lägga till ett schema innan 3/6?

Kommentarer

  • Hej!

    Om du har en anställd som får semester utbetald som månadslön med tillägg spelar det ingen roll om det finns ett schema hela intjänandeåret, om inte sysselsättningsgraden har ändrats under året. Då kan du utan problem göra semesterårsbytet.

    Om schemat har ändrats kan du under Uppläggning, Arbetsschema, koppla ett nytt schema med äldre datum genom att när du har fältet Gäller from öppet, välja ett nytt startdatum och sen trycka på tangenten F5. När du sen sparar får då en varning om att startdatumet inte får vara tidigare än sista löneperioden, men kan ändå spara ändringen. På så sätt kan du skapa schemaposter i efterhand.
    Jörgen Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.