Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Byta attestant på leverantörsfaktura

Hur kan vi ändra attestant?
Dvs fel person har fått en faktura för attest, personen som fått fakturan har inte använt programmet på länge och minns inte sin inloggning, och nu kommer vi inte åt att ändra attestant. Hur gör vi? Förr kunde man gå in via reskontran och ändra attestant om man hade behörighet.

Kommentarer

  • Hej Lasse,

    Alternativet är att ni lägger upp attestanterna utan lösenord, eller att ni inte använder er av funktionen med attestantregistret, utan den "mjukare" varianten av attest då endast en attestkod anges på en faktura. Vid attesteringen är det sedan möjligt för vem som helst att attestera fakturan även om den är kodad på en annan person.

    Det går (om du har den senaste versionen) att ändra attestkod om du går till kontroll reskontra - dubbelklicka på aktuellt faktura - redigera fakturauppgifter - klicka på attestant för att byta. Observera att du måste vara administratörsanvändare i BL för att detta ska vara möjligt.

    M v h

  • Jag har bytat attestant på en faktura som redan är betald. det går att ändra men den nya attestanten ser inte denna faktura, varför?
    Mats Gunnarsson
  • Hej,

    Om den redan är attesterad så kan inte attestanten se fakturan. Har attestanten tillgång till reskontran så kan denne se fakturan där.
    Det beror helt på vilken licens och tillgång man har i programmet.

    Mvh
    Angelica Support
  • Jag attesterade denna själv för att hinna med att betala i tid sedan la dit ordinarie attestant för att hen skulle attestera och kontrollera i efterhand, detta kan man alltså inte göra? Hur gör man när attestanter har semester och man vill betala fakturor innan förfallodagen?
    Mats Gunnarsson
  • Hej,

    När en faktura är betald så kan inte attestanten se fakturan.
    Om attestanten har semester så kan man byta attestant men när den "ordinarie" attestanten kommer tillbaka så kan denna inte se fakturan eftersom det redan är attesterad.

    Mvh
    Angelica Support
  • Detta är inte ett bra system förväntar mig en förändring framåt
    Mats Gunnarsson
  • Hej,

    Just nu kommer vi inte göra några förändringar i attesttjänsten, detta på grund av att vi inom kort kommer släppa vår nya tjänst BLAPP där en helt ny attestfunktion är byggd.
    Vi kommer gå ut med information när vi släpper denna nya tjänst.

    Mvh
    Angelica Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.