Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ändra/ta bort en uppdaterad lön i BL Lön Plus

I BL Lön Plus finns inte möjligheten att ta bort eller ändra en uppdaterad lön. Det beror på att BL Lön Plus använder sig av ett kalendarium där alla avvikelser ska registreras. Avvikelserna påverkar bland annat semesterberäkningen och det är därför viktigt att det blir rätt registrerat.

Följ länken nedan för instruktioner och tips hur du förebygger och korrigerar en felaktig löneutbetalning i BL Lön Plus.
Blev lönen fel i BL Lön Plus?

Kommentarer

  • Hej

    Hur går man tillväga om man nu måste korrigera en uppdaterad lön?

    Mvh Sandra

  • Hej Sandra,

    Det enklaste är att justera detta på nästa lön och att du informerar den anställde om detta. Om du använder Kalendariet och gör ändringar så kommer dessa ändringar automatiskt med på nästa lön.

    Om du måste ändra på denna löneperiod och har betalat ut för mycket lön kan du göra en "kreditlön" som spegelvänder den felaktiga lönen, och sedan registrera en ny så som den skulle ha varit. Du kan göra båda dessa genom att lägga upp en löneperiod med typen Extra lönekörning. Om du betalat ut för lite räcker det med att du kompletterar med en extra lönekörning med det som fattas.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
  • Svaren hjälpte mig inte
  • Hej Anna!

    Om du har funderingar gällande något av det vi behandlat i denna tråd kan du kommentera här så svarar vi så fort vi kan. Alternativt ring in till vår support så hjälper vi dig!

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
  • Detta är något ni måste prioritera. Har inte tidigare stött på något löneprogram där det inte går att backa en uppdaterad lön.

  • Hej,

    I BL Lön Plus finns en semesterhantering, något som vi saknar i vårt mindre löneprogram, där det går bra att återställa eller ta bort en lön. I och med att semester beräknas utifrån de avvikelser som registreras har vi sett det som en risk om man kan ta bort/återställa en lön och därför tagit bort den möjligheten när man aktiverat semesterhanteringen. Istället finns möjlighet, som inlägget ovan beskriver, att göra korrigeringar som kommer med vid nästa lönekörning.

    Med hjälp av en säkerhetskopia kan du alltid återställa till en tidigare tidpunkt, dock bör man ha i åtanke att säkerhetskopian återställer hela databasen, inte enbart lönen.
  • Hej
    Var finns säkerhetskopian när man jobbar i molnet?
  • Hej Mats,

    När du har ditt företag i molnet lagras det på våra servrar, där vi tar säkerhetskopior kontinuerligt. Om du vill göra en återställning kontaktar du oss så hjälper vi dig.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.