Till senaste kommentaren

Varför bokas momsfordran mot konto 2650 och inte 1650?

Hej!
Jag är ny användare av BL_Start. Redan då jag testade demoversionen upptäckte jag att momsöverföringen endast gick till 2650. Jag vill emellertid, som i mitt tidigare bokföringsprogram, att en eventuell momsfordran skall hamna på ett tillgångskonto (1650) och en momsskuld på ett skuldkonto (2650). När nu inte programmet ser ut att klara detta (som egentligen inte borde vara särskilt komplicerat), tänkte jag ändå försöka underlätta konteringen med hjälp av två konteringsguider, en för "återfå moms" och en för "betala in moms". I guide-typen "Övrigt - Momsöverföring" finns nämligen en ruta "Konto moms" att fylla i. Där skulle då för "återfå moms" stå 1650 och för "betala moms" 2650. MEN det visar sig att det spelar ingen roll vad man skriver i denna ruta i konteringsguiden, det är ändå bara det momsredovisningskonto, som angivits i "Uppläggning - Momsuppgifter" som används. Varför finns denna ruta "Konto moms" i konteringsguiden, om den inte fyller någon funktion? Man förväntar sig att om man skriver in ett konto där, skall det användas i stället för det som står är angivet i "Uppläggning-Momsuppgifter".
Och, det vore väl heller inte särskilt komplicerat att låta programmet i Momsrapporten använda sig av 1650 för "återfå moms" och 2650 för "betala in moms".

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej .

    Normalt sett bokför man de löpande momsöverföringarna på 2650 oavsett om det handlar om en momsskuld eller momsfordran. Det är endast i bokslutet som man bokför ev. momsfordran på 1650 och då gör man det manuellt i verifikationsregistreringen. Och det är så programmet är gjort.
    Hoppas det var svar på din fråga!

    (Uppdaterad )
  • OK, tack för snabbt svar. Jag förstår och det är inga problem att leva med det. Och i normalfallet är det väl så att man har en momsskuld vid slutet av varje momsperiod så om man bara vill hantera ett momsredovisningskonto så är 2650 det rätta.

    Men om man periodvis har mycket låg försäljning, uppträder det här kruxet vid varje momsredovisning (varje månad eller varje tre månader). Varför skall man då under löpande år kvitta återbetald moms mot 2650 och sedan efter årsskiftet/bokslutet mot 1650? Jag fixar nog det här manuellt ändå vid varje momsredovisning.

    I övrigt är jag så här långt mycket nöjd med programmet.
    Ha det bra!

    (Uppdaterad )
  • Hej igen!

    Som sagt så är det inte fel att bokföra en momsfordran under löpande räkenskapsår på 2650 - Redovisningskonto för moms. Trots att det är ett skuldkonto så fungerar det för både momsskuld och momsfordran och det är så programmet är byggt. Men självklart kan du boka om manuellt till 1650. 😀

    (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.