Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Avsättning till periodiseringsfond - 100% av vinsten

OBS att detta gäller beskattningsår 2019 //Red.

Läste att man skulle få sätta av 100% av vinsten till periodiseringsfond nu - gäller det även enskilda firmor? Eller är det inte klubbat än?

Kommentarer

  • Hej!
    Enligt förslaget så kommer det gälla enskilda firmor och delägare i handelsbolag.
    Beslut väntas tas den 6 april.
    Vi kommer komma med en ny version av BL Skatt då som hanterar detta.
    Marie Support
  • Kommer programmet att uppdateras i o med att det nu gått igenom? Deklarerar vi online kan 100% avsättas.
  • Hej - ja, programmet kommer i en ny version under denna vecka. Och SKV har ändrat sina e-tjänster så att det går att lämna en deklaration för 2019 med den högre p-fondsavsättningen.
    Ulf Support
  • Idag är det den 19 april och jag kan ännu inte göra avsättning till 100 % i periodiseringsfond. Det går inte med version 2019.5.103.. Ni svarar att det skall komma en ny version under vecka 15??
    Hur skall jag hantera detta för mina klienter.
  • Hej,

    Jo, i senaste versionen av programmet finns denna funktion - på baksidan av NE-blanketten längst ned finns en kryssruta vid grå text om 100% p-fond som låser upp möjligheten att sätta av mer än 30%.
    Ulf Support
  • Hej,
    Så AB är som vanlig? Ingen avsättning 100%?

  • Hej - precis, högst 25% som tidigare.
    Ulf Support
  • P-fond: Kan jag återföra alla gamla p-fonder 2019 och sätta av upp till 100%/max 1 mkr?
  • Ja det kan du göra i NE-blanketten.
  • jag har senaste verisionen men ingen kryssruta för maxavsättning p-fond 2020 på baksidan av NE varför?
    Annika W
  • Hejsan.
    Den regeln gällde för inkomstår 2019. Det var en tillfällig Corona-åtgärd.

    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.