Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Bilagan 1200 skattemässiga avskrivningar

Varför kan jag inte skriva in belopp i rutorna under A 20%-regeln året före beskattningsåret o s v. Enbart årets inköp syns automatiskt

Kommentarer

• Hej !

Använd bilagehanteraren och koppla loss de bilagor (förmodligen 129) som är kopplade till 1200, då öppnas fälten. Så länge de är kopplade så vill 1200 hämta belopp från 1209.
    Koppla loss gör du genom att högerklicka på bilagan (i bilagehanteraren) och därefter välja att koppla loss..

Tomas Support
  • Tack det fungerade men i bilagehanteraren uppmanas jag att koppla ihop 1209 med 1200.
    Om jag gör det efter att ha fyllt i 20% regeln så försvinner det ifyllda inköpsbeloppet och beloppet under Avgår bidrag står kvar??

Jag använder 1201 anskaffat under året kopplat till 1209 där fler anskaffningsperioder Bidrag är ifyllda. Går det inte att koppla ihop dessa med 1200?

• Hej !

Kopplingen måste gå från 1201 till 1209 och vidare till 1200, ej direkt från 1201 till 1200 alltså.
    varje 1209 bör innehålla samma avskrivningstid och samma konton, just anskaffningstillfället kan dock variera (bara det är samma avskrivningstid och konton).

Tomas Support
  • Hej igen!
    jag har endast en post på 1201 som hämtar från konto 1220
    en 1209 som hämtar från konto 1220,1222,1227,1228,1229
    samma konton har jag på 1200. Alla poster har 5 år och 20%.

Samma sak händer när jag kopplar 1201 till 1209 och vidare till 1200. Inköpsbeloppen försvinner och "avgår bidrag" står kvar på 1200.
    Siv F

• Detta tog vi ju per telefon, men jag skriver in svaret här så kanske det kan komma till nytta för andra användare också.
    För att få detta att fungera måste man också ha ett spann av räkenskapsår som åtminstone går så långt tillbaka som till den tidpunkt då den första inventarien anskaffades.
    Detta ställer man in antingen i Basuppgifter/Företagsuppgifter eller när man står i anläggningsregistret och väljer funktionsknappen räkenskapsår.

Tomas Support
  • Observera att dessa bilagor skapas smidigt när det finns ett anläggningsregister i programmet. Hur du skapar ett anläggningsregister och skapar bilagor utifrån den kan du läsa mer om genom att klicka här »
    Linda

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.