Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Du hittar funktionen under Menyn Basuppgifter och under knappen Anstånd.
Jag bifogar här en liten lathund för hur du enklast söker byråanstånd.
när man har sökt anstånd, och fått beslut.
Var lägger man in den beslutade leveransplanen?
Vi har ingenstans i BL Skatt där du kan fylla i din beslutade leveransplan.
Då lägger jag fram det som ett kundönskemål till kommande versioner.
Bl.a. Norstedst har den funktionen där man kan sedan kan se hur många man skickat in, kontra leveransplanen och samtidigt om man är i fas, före eller efter. En jättebra funktion.
Jo, en sådan funktion har vi. I BL Skatt kan du stämma av att alla dina deklarationer totalt sett blir levererade. Men vi har ingen kontroll mot leveransplanen och de olika datumen. Under Basuppgifter och Status ser du status på alla dina gjorda deklarationer. Sen kan du även under knappen
kontrollera att du inte missat att skapa deklaration för någon av dina deklarationer.
Får inte upp blanketten för byråanstånd.
Jag ser av din licens att du använder dig av BL Skatt Företag, där man kan göra 10 deklarationer. I den versionen har vi ingen funktion för att söka Byråanstånd. Skatteverket tar emot ansökningar via papper så då rekommenderar jag dig att söka byråanstånd på papper istället. Du kan söka på Skatteverket efter "SKV 2604" och skriva ut den blanketten på papper och lämna in anståndet till Skatteverket.
Jag har sökt byråanstånd tidigare och nu har jag sökt på två personer extra. Jag har kvitto från skatteverket på två anstånd. När jag går in på kunderna så finns inget datum på att jag har sökt anståndet. På dom som jag sökte tidigare finns datum. Vad har jag gjort för fel???
Maj-Britt Kolehmainen 0971-10725
Det du antagligen inte gjort är att registrerat datum för ansökan vilket man kan välja vid exporten av byråanståndet. Du får även en fråga om överföringen gått bra till skatteverket om du vill spara ner datum för ansökan om man inte använt registrera datum manuellt. Du måste ha svarat nej därav inget datum
Med vänlig
Hej
Tack för snabbt svar
Kan jag utgå från att personerna har fått anstånd med deklarationen.
Felet var litet igen men det sitter mellan öronen.
Blommor till er alla, ni är bäst
Maj-Britt
har du ok på kvittensen ifrån Skatteverket så får du anstånd. Går även att manuellt sätta datum i programmet om man vill. Men som sagt det är kvittensen ifrån skatteverket som gäller.
Jag tackar, ska hälsa mina kollegor oxå
Med vänlig hälsning