Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Försvunnet fakturanummer samt rabatt i fakturaregistreringen

Hej:
Fråga 1: Har haft en del problem med att skapa fakturorna på rätt sätt, vilket gjort att jag tagit bort fakturor och sedan gjort om. Nu verkar det blivit något fel då jag i fakturautskriften har faktura 906 och sedan ingen faktura förrän 915?! Hur löser jag detta?

Fråga 2: Kan ni inte bara ha en rabattruta när man skall skapa en faktura så att man lätt kan kryssa i om den kunden har rabatt? Istället för att gå in på "mer"- "inställningar" osv. Jag gör alla steg ni säger men ändå får jag inte upp kundens rabatt när jag förhandsgrandskar fakturan.

Kommentarer

  • Hej Gabriella,

    1. Programmet räknar inte ned nästa fakturanummer vid makulering av fakturor, du kan dock ändra nästa fakturanummer under arkiv - företagsuppgifter - fakturering - fliken nummerserier - raden nästa fakturanummer, skriv där 907 om du alltså har fram till och med 906.

    2. För att programmet ska kunna beräkna rabatt automatiskt måste rabattrutan vara infogad i registreringsbilden, via Mer - inställningar precis som du är inne på alltså.

    Om du dock inte ser rabatten på utskriften så är det fakturamallen som inte visar rätt rabattfält. Gå till arkiv - blanketter - redigera fakturamallen - infoga - datafält - har du rabatten i kronor behöver du leta reda på "rabatt belopp orderrader", är rabatten i procent behöver du fältet "rabatt i procent-orderrader" - infoga. Placera fältet på önskad plats, normalt till höger om beloppsfältet - spara.

    Önskar en trevlig dag.

  • Tack för snabbt svar! Men detta gör ju att jag måste göra om fakturor som jag redan skickat ut till kunderna? Det skulle underlätta om programmet kunde "fixa" att fakturorna kom i rätt ordning om man makulerar.

    Har även problem med att mejla fakturorna till kunderna direkt från programmet. Nu har jag fått ladda ner dem i pdf till min dator och därigenom kunnat mejla från företagsmejlen. Har kryssat i att fakturor skall mejlas, är det något annat man skall göra för att detta skall ske automatiskt?

  • Hej!

    1. Tanken är att man vid makulering av en faktura skriver ut annulleringsdokumentet som programmet meddelar om när man tar bort fakturan. Detta dokument har man som underlag i sin fakturapärm. Att programmet automatiskt ska ställa tillbaka fakturanumret är inte så bra, det riskerar att olika kunder får samma kundnummer om man råkat skicka iväg fakturan innan man makulerade den.

    2. Vilket mailprogram använder du? Kontrollera att du har rätt mailprogram inställt under arkiv - grundinställningar - fliken epost. Kontrollera även så att ditt mailprogram (t.ex. Microsoft Outlook) har alla standardvärden i kontrollpanelen.

    Använder du ett webbaserat mailprogram (t.ex. Gmail/Hotmail) måste du i grundinställningarna ställa in SMTP-inställningar enligt din internetleverantörs uppgifter. Återkom om du behöver hjälp med detta.

    Ring oss annars på 0650-541405 så kan vi hjälpa dig, våra öppettider är vardagar 09:30-16 (lunch 12-13).

  • Kommentaren har flyttats till ett separat inlägg.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.