Välkommen till Björn Lundéns forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Och om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Du måste vara uppkopplad mot molnet för att kunna skicka FOS-förfrågan, det är en API-koppling mot skatteverket som endast fungerar på företag i molnet.
Ni bör lägga över företaget till molnet eftersom vi inte kommer att stödja lokala databaser efter det här året.
Så hur tänker ni lösa det för oss företagare som inte kan lägga över till molnet? Det är faktiskt en hel del småföretagare som inte har kontinuerlig tillgång till internet...
Står att ni inte stödjer lokala databaser fr.o.m. nästa år men det verkar som det inte stöds i år.
Jo, det stämmer att vi tidigare hade en funktion där man manuellt kunde exportera ut en fil till Skatteverket och sedan läsa in densamma när svaret kom tillbaka. Den funktionen togs dock bort i samband med att funktionen för den automatiska FOS-förfrågan infördes i samband med det förra årsskiftet.
Om du inte har företaget i molnet finns det egentligen inget annat sätt än att ringa Skatteverket och efter personnummer kontrollera skattetabellen och ev jämkning på varje anställd. Sen ändra på anställdakortet om det skett någon ändring.
Har börjat nytt löneår och lagt in alla löner som vanligt men ingen skatt dras....
Då gissar jag att du behöver uppdatera din programversion. Du hämtar den under Hjälp - Hämta ny version.
Skulle problemet kvarstå vill jag be dig ringa in till oss så får vi titta närmare på det. Du når oss på tel. 0650 - 54 14 05, och välj "Lön".
Med vänlig hälsning