Till senaste kommentaren

FOS-förfrågan i lokal databas

Vi jobbar i ett eget nätverk och jag kan inte skicka FOS förfrågan pga att jag inte är uppkopplad till molnet. Hur löser man det?
Charlotte

Kommentarer

  • Hej
    Du måste vara uppkopplad mot molnet för att kunna skicka FOS-förfrågan, det är en API-koppling mot skatteverket som endast fungerar på företag i molnet.
    Ni bör lägga över företaget till molnet eftersom vi inte kommer att stödja lokala databaser efter det här året.


    Marie Support
  • Om jag inte missminner mig har jag tidigare kunnat skicka förfrågningar till Skatteverket genom att programmet skapat xml-filer. Och det går ju fortfarande att skicka xml-filer till Skatteverket.
    Så hur tänker ni lösa det för oss företagare som inte kan lägga över till molnet? Det är faktiskt en hel del småföretagare som inte har kontinuerlig tillgång till internet...
    Står att ni inte stödjer lokala databaser fr.o.m. nästa år men det verkar som det inte stöds i år.

    Katarina
  • Hej Katarina!

    Jo, det stämmer att vi tidigare hade en funktion där man manuellt kunde exportera ut en fil till Skatteverket och sedan läsa in densamma när svaret kom tillbaka. Den funktionen togs dock bort i samband med att funktionen för den automatiska FOS-förfrågan infördes i samband med det förra årsskiftet.

    Om du inte har företaget i molnet finns det egentligen inget annat sätt än att ringa Skatteverket och efter personnummer kontrollera skattetabellen och ev jämkning på varje anställd. Sen ändra på anställdakortet om det skett någon ändring.
    Jörgen Support
  • Ok. Problemet för mig nu är att ingen skatt dras på registrerade löner. Alla har korrekta lönetabeller men ingen skatt dras på någon och det har inte varit något problem med förra årets löneutbetalningar.
    Har börjat nytt löneår och lagt in alla löner som vanligt men ingen skatt dras....

    Katarina Blom
  • Hej Katarina,

    Då gissar jag att du behöver uppdatera din programversion. Du hämtar den under Hjälp - Hämta ny version.

    Skulle problemet kvarstå vill jag be dig ringa in till oss så får vi titta närmare på det. Du når oss på tel. 0650 - 54 14 05, och välj "Lön".

    Med vänlig hälsning
    Johan Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.