Går ej radera anställd
Jag kan inte radera anställda i löneprogrammet. Det är många som slutat och för att få filer mm rätt så behöver jag ta bort alla "gamla" anställda. Men när jag trycker på "ta bort anställd" så kommer felmeddelande upp "går inte att ta bort eftersom den anställde förekommer i andra register"...? Hur gör jag för att rensa upp utan några problem?
Med vänlig hälsning
Sanna
Följ inlägget
0
följare
Hej Sanna,
Du kan lägga in ett avgångsdatum på de anställda som slutat så syns personen inte i anställdaregistret (såvida man inte väljer att visa anställda som slutat) och det går inte heller att löneregistrera på personen. Detta gör du under uppläggning - anställda - redigera aktuella anställda - på raden avgångsdatum fyller du i det datum de slutade eller ett datum som helt enkelt passerat.
Återkom om du funderar över något.
M v h
Här kan du läsa hur du gör för att rensa bort gamla poster enligt GDPR:
https://blasupport.blinfo.se/artiklar/allmant/om-bl-administration/bl-administration-och-gdpr/ samt https://blasupport.blinfo.se/artiklar/allmant/arkiv/borttag-gamla-poster/.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Mvh
Jag kan inte radera anställda i löneprogrammet. Det är många som slutat och för att få filer mm rätt så behöver jag ta bort alla "gamla" anställda. Jag har just installerat
lön plus och nu har några tidigare anställda "hoppat med" till nästa lönekörning, har dock raderat körningen men nu vill jag ta bort de tidigare anställda så det inte blir fel...När jag försöker skriva in avgångsdatum manuellt kommer detta meddelande
"Avgångsdatum kan endast sättas via slutlön"
Kan jag inte lägga in det manuellt?
Mvh
Lena
Nej, du kan inte sätta ett avgångsdatum manuellt, utan det kan endast göras via slutlön. Det går dock att lägga in ett slutdatum med hjälp av ett SQL-kommando. Ring till vår programsupport så hjälper vi till med det. Du når oss på 0650-541405 vardagar 9:30-16:00, lunchstängt 12:00-13:00