Knappen buntbetalning under Betala fakturor, hur fungerar den?

Buntbetalning används t ex om du får ett kontoutdrag från banken som visar ett totalbelopp som kommit in på kontot en viss dag. Då kan du använda dig av knappen Buntbetalning.
Buntbetalningsfunktionen förenklar också registrering av inbetalningar när du samtidigt behöver kontera något annat belopp än fakturabeloppen, t.ex. en påminnelseavgift.

Arbetsgång
Välj knappen Buntbetalning under Inbetalningar och ange konto, betaldatum samt totalbeloppet som har betalats. Klicka på OK när du är klar.

  1. Markera de fakturor som ingått i betalningen från den övre rutan och klicka på knappen Betala eller dubbelklicka på fakturorna så att de hamnar i den nedre rutan.
  2. I fältet Buntbelopp ser du totalsumman som betalats in och i fältet Rest ser du differensen du har kvar att boka upp.
  3. Har du en differens när du plockat ut alla fakturor som är betalda, väljer du knappen Kontera rest.
    Du får upp fönstret Kontering. Här bokar du upp differensen på det eller de konton som berörs, t.ex. kontot för påminnelseavgift.
  4. När alla valda betalningar och gjorda konteringar stämmer mot ditt totala buntbelopp får du frågan, Buntbetalning klar? Svarar du Ja så kan du gå vidare med att uppdatera betalningarna och skriva ut journal/bokföringsorder.



Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.