Välkommen till Björn Lundéns forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Och om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Ja du kan hantera komptid via ackumulatorerna. Du börjar med att lägga upp ackumulatorn under Uppläggning, Ackumulatorer. Här klickar du på Ny och lägger upp en som heter komptid. Du kan välja mellan antal och belopp som ska ackumuleras och när det gäller komptid så är det antal. Du kan också ställa in om du vill att allt ska nollställas vid årsskifte.
Nästa steg är att du lägger upp en löneart som du ska använda för komptid. Löneartstypen för den ska vara Passiv information. Sen ska du koppla den till ackumulatorn du nyss lade upp under fliken Fackavgift och ackumulatorer. Klicka på knappen för Ack 1 (om det är den första du lägger upp) och välj din komptidsackumulator.
Sista steget är att du koppla alla anställda till samma ackumulator, det gör du under fliken Semester och ackumulatorer.
När du sen registrerar lönen så väljer du den här lönearten och när man jobbat in tid så blir det med plus och när man drar av tid anger du antalet med minus.
Kontrollera sen att du har en blankett för lönebesked som innehåller datafält för att visa ackumulatorerna.
Hur gör man för att lägga in kompsaldona första gången. Rutorna för antal och belopp är gråmarkerade.
Hej,
Antingen registrerar du komptiden via löneregistreringen, dvs du gör en lön för de anställda som ska ha ett startvärde för komptid. Alternativet är att du använder dig av ingångsvärden som du hittar under Arkiv - Företagsuppgifter - Lön - Ingångsvärden anställda. Klicka på ny, ange år och anställd och registrera ackumulatorn på korrekt flik så får du med dig dem på anställdakorten.