Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Kontoutdragsfiler från Swedbank

Hej
Jag kan inte ladda upp kontoutdragsfilen från Swedbank. Den hämta men det är 0 filer

Kommentarer

  • Hej Britt-Inger!

    Har du importerat en fildefinition för Swedbank och valt den? Det gör du under menyn aktivitet - avstämning - avstämning bank mot kontoutdrag - knappen Mer - Fildefinition kontoutdragsfil och sen knappen Mer igen och Importera standard-fildefinition, välj Swedbank.

  • Jag har samma problem som ovan. Alla inställningar är rätt men den importerar inte kontotransaktionerna. Vad är felet?
  • Hej Valmir!

    Har du hämtat hem filen från Swedbank enligt arbetsgången i manualen?



    Mvh,

  • HejJag kan inte ladda upp kontoutdragsfilen från Swedbank. Den hämta men det är 0 filer Uppdaterat till versio 2020.3.101
    L
  • Hej,

    Felet kan vara att det är fel fildefinition.
    För att kunna importera en kontoutdragsfil behövs en inställning/definition som talar om hur den aktuella filen är ugppbygd. Olika banker har olika uppställningar i de kontoutdragsfiler man kan spara ner, och om du har olika banker du importerar kontoutdrag ifrån behöver du antagligen ha olika fildefinitioner för dessa. För att hantera fildefinitionerna väljer du Mer – Fildefinition kontoutdragsfil.

    Ett antal förinlagda fildefinitioner finns att importera genom att här välja Mer – Importera standard-fildefinition. Du kan också kopiera en fildefinition från ett företag där du redan lagt upp den aktuella fildefinitionen. I så fall väljs Mer – Kopiera fildefinition. Här får du sedan välja vilken fildefinition från vilket företag du vill kopiera. Ange önskat id och klicka på OK så läggs den till i din lista.

    Om du inte hittar en fildefinition som passar för ditt kontoutdrag, eller om du laddar ner kontoutdraget i något annat format än vad fildefinitionen anger kan du skapa en egen fildefinition.

    Klicka på Ny i rutan fildefinition kontoutdragsfil.
    Här anges följande uppgifter:

    • Id – Ange siffror eller bokstäver.
    • Benämning – Förslagsvis namnet på banken kontoutdraget kommer ifrån i klartext.
    • Kolumner – Här anges positionerna/kolumnerna för de kolumner som kan finnas på ett kontoutdrag. Saknas uppgiften anges 0.
    • Datum1 och Datum2 – På kontoutdragen förekommer ofta fler än ett datum och du anger positionerna för upp till två olika datum här, det kan exempelvis finnas ett valuta-/transaktionsdatum och ett bokföringsdatum. Programmet kontrollerar om verifikationsdatumet på en post som ska matchas ligger mellan dessa datum +/- så många dagar man angett som tillåten avvikelse.
    • Belopp – Här anges kolumnen för beloppet för transaktionen
    • Text – Här anges vilken position transaktionstexten har i filen.
    • Extratext – Om ytterligare en textkolumn finns med i filen anges positionen för denna i rutan extratext.
    • Filtyp – Ett kontoutdrag går att få i olika filformat, som textfil eller Excelfil, här anges vilken filtyp som gäller för aktuellt kontoutdrag.
    • Separator – Om kontoutdraget är en textfil ska du ange vad som separerar de olika uppgifterna (då det inte finns kolumner i textfiler). Du väljer mellan komma, semikolon eller tabb beroende av hur din fil ser ut.
    Om du fortfarande har problem så ring in till vår support 0650-541405 så får vi koppla upp oss och felsöka.

    Med vänliga hälsningar,
    Angelica Support
  • Jag hade precis samma problem, men gick över på swedbanks tidigare version och då funkade det på en gång!
    Jorun Olsson
  • Hej Jorun,

    Toppen tack för att du meddelar det! 😀

    Med vänlig hälsning,
    Angelica Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.