Koppla bild till verifikation

Hej, alltmer blir ju digitalt och jag lagrar en hel del bilder till de manuella verifikationerna i BLA. Men jag hittar inget riktigt bra sätt att arbeta utifrån den kopplade bilden. D.v.s. jag vill kunna se bilden och använda den som underlag när jag bokför.
Jag hittar inte heller något sätt att vända en bild som skannats uppochner. Jo, jag kan vända men den hoppar tillbaka till uppochnervänt läge och lagras inte rättvänd.
Mina frågor gäller pdf-filer.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!
    I verifikationsregistreringen så finns en knapp som heter "Dok". Här kan du koppla ett eller flera dokument, t ex pdf filer som du kan öppna och se hur den ser ut.

    Vad gäller problemet med uppochnervända pdf-filer är det något som ligger utanför BL Administration. Troligtvis är det någon inställning i din pdf-läsare som behöver göras.
    Gunilla Support
    (Uppdaterad )
  • Jo, jag har inga problem att koppla dokument. Min fråga gällde snarare hur jag kan få flyt i arbetet om jag vill bokföra utifrån bilden. När jag kopplar ett dokument så öppnar sig en mindre ruta och för att kunna läsa bilden behöver jag antingen förstora den genom att dra ut den i kanterna eller visa den som helsida men då försvinner verifikationsfönstret. Båda sätten är ju lite enerverande att hålla på med om man ska få flyt i bokföringen. Den som har utformat detta har ju säkert tänkt till och det är förmodligen jag som inte hittar rätt metod att arbeta. Och jag vill alltså få tips på hur jag på enklaste sätt hanterar bilden när jag ska bokföra utifrån den.
    Min andra fråga gällde hur jag ska kunna vända en bild som hamnat uppochner. I andra bokföringsprogram kan jag vid behov rotera bilden och den nya orienteringen lagras. Men jag kan inte hitta en funktionen i bla.
    (Uppdaterad )
  • Hej igen!
    Prova med att trycka [F3] tangenten för att frisläppa fönstren. Då ska du kunna dra fönstren bredvid varandra och på så sätt se pdf-filen vid registreringen.

    Om du väljer knappen "Öppna" och väljer att rotera bilden där så får jag den vänd nästa gång jag går in i verifikationens kopplade dokument.

    Jag hoppas att det är svar på frågan.
    Gunilla Support
    (Uppdaterad )
  • En följdfråga. När jag laddar upp en bild till programmet får jag en fråga om ifall filen ska flyttas till en annan mapp (på datorn). Finns det någon inställning där jag kan göra en default-inställning av detta så att jag slipper frågan?
    (Uppdaterad )
  • Hej Kenth,

    Tyvärr är det inte möjligt att inaktivera den frågan.

    M v h
    (Uppdaterad )
  • Urdåligt. Förbaskat tjatigt att behöva besvara denna fråga på varje verifikation.
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Jag tar med din synpunkt till programutvecklingen.

    M v h
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Jag skulle också vilja slippa förstora rutan med pdf-bilden vid varje ny verifikation. Finns det någon inställning så programmet alltid öppnar rutan i tillräckligt stort format, så man kan se bilden direkt utan att klicka och "dra" den större varje gång?
    Annika
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Om du har förstorat rutan så bör den inställningen kvarstå tills nästa gång. Det finns ingenstans där du kan ställa in det i alla fall.

    Med vänlig hälsning,
    Angelica Support
    (Uppdaterad )
  • Hej! I bl webb och app har jag vid ett par verifikationer lyckats ladda upp fel underlag/faktura, hittar inte hur jag korrigerar det? Dvs tar bort det felaktiga kvittot och laddar upp det korrekta.

    Mvh Fanny
    Fanny Carinasdotter
  • Hej,

    Det går tyvärr inte att ta bort en dokument utan du får göra ett ändringsverifikat och göra om verifikationen med det rätta underlaget.
    Ändringsverifikation gör du genom att trycka på de tre prickarna.

    Med Vänlig Hälsning
    Frida Support
  • Måste man göra en utskrift av dokumenten som kommer från BL-appen och som ligger i BL-administration som ett kopplat dokument eller nöjer sig SKV med att dit finns digitalt

    Britt Starringer
  • Hej Britt!

    Enligt bokföringslagen ska räkenskapsinformation arkiveras (sparas) i sju års tid – och i den form den hade när den kom till företaget. Får exempelvis ett företag in material på papper ska det också arkiveras på papper och har det kommit in elektroniskt ska det arkiveras elektroniskt. Det går däremot inte att skanna in pappersfakturor och sedan slänga fakturorna när allt är inskannat. Man får inte heller skriva ut elektroniska fakturor och sedan bara arkivera dem på papper, de måste även arkiveras digitalt.

    Väljer du att skanna in en pappersfaktura säger dock bokföringslagen att du bara behöver arkivera pappersfakturan (originalet) i tre år och den inskannade kopian i sju år.

    Med vänliga hälsningar

    Evelina Support
  • Tack för utförlig info. Nu slapp jag att läsa igenom lagarna som gäller. Skönt att så smidigt få svar när man inte har uppdaterat sig på om det är några nya regler.
    /Britt
    Britt Starringer
  • Hej!

    Finns det någon möjlighet att exportera/skriva ut till pdf samtliga kopplade dokument för t.ex. ett räkenskapsår vid ett och samma tillfälle eller måste varje dokument tas fram ett och ett?
    Mikael Wirehed
  • Hej,

    För att få ut underlagen:
    Leverantörsfakturor
    Om du går under Arkiv - Systemunderhåll - Rutinkod och där anger koden: Allbildfilerdownload
    Du kommer nu få upp en liten ruta, där skriver du LevFakt under tabell och anger sedan från och till vilket datum du vill ha bildfilerna. Dom kommer då att sparas ned i bildfilermappen i företagsmappen.

    Kundfakturor
    Om du går in under Fakturautskrift, bocka i Kopia, och i rutan som dyker upp fyller i ett datumintervall som rymmer alla de fakturakopior du vill skriva ut kommer det en lista med möjliga fakturakopior och där kan du då blåmarkera alla de som du vill skriva ut på en och samma gång.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Frida Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.