Välkommen till Björn Lundéns forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Och om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Hej
Det beror lite på vad mellanskillnaden avser, har kund betalat för mycket av misstag så kan du boka mellanskillnaden som tillgodo mot konto 2420 förskott från kund. Om återbetalning skall ske boka mellanskillnaden mot ett observationskonto 2999 som du sen kvittar mot vid återbetalningen.
Avser det en påminnelseavgift så konterar du detta som en intäkt mot konto 39xx.
En kund har betalat samma fakt. 2 ggr och vill att jag drar av det på den nya fakt. som jag skall göra idag. Det är exakt samma summa som är överbetald som på den nya fak.
Hur går jag tillväga?
Med vänlig hälsning Lena
Det du behöver göra är att registrera den nya fakturan precis som vanligt när detta är gjort ska du gå in under inbetalningar, i listan i det övre fönstret borde nu både den nya fakturan och en post som visar det överbetalda beloppet på föregående faktura markera dessa och klicka sedan på betalning och uppdatera sedan precis som vi en vanlig inbetalning.
Posterna kommer nu ta ut varandra och båda fakturorna kommer finnas som betalda i reskontran.
Hur blir det då med rut posten som finns kvar på den överbetalda fakturan?
Den står ju kvar i det övre fältet...
Samma sak gäller för rot/rut betalningarna du borde ha båda en plus och en minus post för rot precis som med övriga betalningarna ska dessa poster flyttas till den nedre rutan så att dom tar ut varandra.
Du kommer alltså då ha 4 poster i nedre fönstret.