Registrera lön för januari 2022

Måste man uppdatera BL Administration innan man gör lön i januari 2022?
När iså fall kommer den?
Såg på skatteverket att man inte kan få bilförmånsberäkningen för 2022 ännu.
Jag har en kund som tar ut lönen den första varje månad, så lön 20220101 måste bli preliminär, eller hur?

Kommentarer

• Hej Annika,

Vi släpper den nya versionen i början på januari (datum ej ännu bestämt). Löner med utbetalningsdatum 2022 som görs i 2021 års version får varken skatt eller arbetsgivaravgifter beräknat. Skatten kan du lägga in manuellt med löneart 905, men arbetsgivaravgifterna får hanteras i bokföringen (kan också nås via knappen Mer - Kontering i löneregistreringen). Jag vet dock inte hur väl arbetsgivaravgifterna följer med till kontrollistan för AGI i sådant fall. 

Jag skulle nog rekommendera att du lägger in lönen i programmet, räknar fram skatten manuellt (kolla t.ex skattetabellerna på SKV hemsida) och betalar ut enligt det framräknade beloppet, men avvaktar med uppdatering av lönen tills du har den nya versionen. Kom dock ihåg att också öppna upp och spara om lönen i programmet efter att den nya versionen installerats.

Med vänlig hälsning,
    Malin Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.