Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

karensavdrag efter smittbärarpenning

hej har en förskola vars personal varit hemma pga smittbärarpenning måndag till fredag där några blivit sjuka onsdagen veckan efter, ska karensavdrag göras för sjukskrivningen

mvh Inga-Lill
Inga-Lill Lindberg (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

• Hej,
    Om dom har sjukskrivit sig som vanligt onsdagen efter så är det vanlig sjukregistrering som gäller med ett karensavdrag en sjuklön och ett sjukavdrag. Det har ingen betydelse att dom har varit hemma veckan innan med smittbärarpenning för där dras det inget karensavdrag.

Med vänlig hälsning
    Madelene Support
  • Hej, en anställd har varit hemma då en familjemedlem var bekräftad covid smittad.
    Hon har ansök om smittbärarersättning för de dagar hon suttit i "familjekarantän".
    Hur bokför jag den tid som hon varit hemma med smittbärarersättning och försäkringskassan betalar?
    Malin
  • Hej Malin,
    Du gör ett vanligt arbetsdagsavdrag för de dagar som hon sökt ersättning för. Det finns upplagda lönearter för detta, använd löneart 297 om frånvaron har varit i max 5 dagar, använd löneart 298 om frånvaron har varit fler än 5 dagar.

Du kan hämta dessa lönearter under Uppläggning - Lönearter - Mer-knappen - Importera löneart om de inte finns i din lista.

Vänligen
    Erika Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.