Till senaste kommentaren

makulera leverantörsfaktura som inte blir betald

Hur gör jag för att makulera fakturan?

Vi har blivit dubbelt fakturerade!
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    Om fakturan inte blivit markerad som betald kan du i betalningsrutinen använda dig av avför funktionen som du hittar till höger om betala knappen.
    Om det är så att fakturan ligger som betald i reskontran kan leta fram fakturan och sedan dubbelklicka på den, klicka sedan på redigera betaluppg och välj makulera betalning.
    Fakturan finns nu återigen under betala fakturor och kan avföras.
    Vid avförning av en faktura vänds också ev kontering som gjorts i bokföringen
    (vid automatuppdatering till bokföring)
    Mattias
    (Uppdaterad )
  • Avför knappen kan inte användas???
    (Uppdaterad )
  • Hej Allan,

    När du är inne i rutinen Betala fakturor, ändra betalmetod längst upp i mitten från skicka fakturor för bevakning till direktbetalning så kommer knappen Avför att aktiveras.

    M v h
    (Uppdaterad )
  • En följdfråga:
    Om jag "råkat" bokföra betalningen direkt i Ver.registrering-panelen istället. Hur inaktiverar jag fakturan ur reskontran, och får bort den ur bevakningen (utan att avföra den och få en då felaktig bortkontering)?
    Mvh Lennart
    (Uppdaterad )
  • Hej Lennart,

    Om fakturan är manuellt bokförd som betald kan du gå in under arkiv - företagsuppgifter - leverantörsreskontra - bocka ur rutan automatuppdatering till bokföring och spara med OK. Gå sedan in i Återredovisning PG/BG så kan du där betala fakturan och uppdatera så händer ingenting i bokföringen. Aktivera sedan automatuppdatering till bokföring igen så att framtida betalningar bokförs automatiskt.

    M v h
    (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.