Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

får frågan "Utlös automatkontering moms" vid kontering av leverantörsfaktura

När jag registrerar leverantörsfakturor i nya versionen 2017.2.100 och gör konteringen får jag frågan "Utlös automatkontering moms?" Men momsen har jag ju redan registrerat i registreringsrutan! Denna fråga har jag inte fått i tidigare versioner. Varför?? Någon inställning som jag måste ändra?

Kommentarer

• Hej igen Nils,

Det visar sig vara en bugg i version 2017.2, frågan om automatkontering moms ska inte komma vid registrering av leverantörsfakturor då man anger momsen i den första rutan precis som du beskriver. Jag hoppas vi har en lösning på detta tills kommande version, tillsvidare får du helt enkelt svara Nej på den frågan.

M v h
  • Tack för det svaret, jag misstänkte att det var så.
  • Hej igen,

Det är ett medvetet val att automatkonteringar ska fungera i konteringsrutan av leverantörsfakturor, likt i vanliga verifikationsregistreringen. Då man dock anger momsen i rutan innan så känns det onödigt, dock är det många som inte har automatkontering av momsen inställt på sina kostnadskonton så för dessa är det önskvärt att det fungerar så här. Vi får se responsen framöver, om vi behåller det så här eller ändrar tillbaka som det var tidigare.

M v h
  • Konstigt då jag fick just detta meddelande i version 2018.1.100
    Har felet kommit tillbaks eller blev det aldrig fixat?
  • Hej Patric!

I konteringsrutan som kommer när man registrerar fakturor så kommer eventuella automatkonteringar att utföras. Vi har inte gjort någon ändring i den funktionen än. Du får endera klicka på Nej när frågan kommer eller plocka bort automatkonteringen på det konton det gäller.

Mvh
    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.