Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Påminnelseavgifter, dröjmålsräntor med mera

Jag undrar hur jag lättast lägger till påminnelseavgifter, dröjsmålsräntor och liknande till redan registrerade leverantörsfakturor? Det kan ju till och med vara så att man får dröjsmålsränta på en redan betald faktura

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Det borde innebära att du fått en ny faktura från leverantören på dessa avgifter misstänker jag? Iså fall registrerar du dom som vanligt, dvs nya leverantörsfakturor. Annars borde ju dessa avgifter ha varit med på den ursprungliga leverantörsfakturan. Förstår jag dig rätt då?

  • Ja förvisso men ibland så läggs dröjsmålsräntan till på det gamla fakturanumret. Hur gör jag då bäst. Nu kan jag förstås göra allt manuellt genom att ändra i själva verifikationen och lägga till poster men detta är väl inte rätt sätt

  • Hej Mikael,

    Om du får en påminnelse på en leverantörsfaktura med debiterad dröjsmålsränta eller påminnelseavgift kan du använda dig av knappen buntbetalning när du är inne under betala fakturor eller i återredovisning Pg/Bg.

    Buntbetalning.

    Genom att använda dig av funktionen buntbetalning kan du registrera det totalbelopp som är utbetalt och därefter plocka ut de betalningar som ingår på avin. Du får därmed en kontroll på att rätt belopp är betalt. Skulle det inte stämma kan du direkt i samma rutin bokföra det restbelopp som uppstått. En buntbetalning blir en bokföringstransaktion på likvidkontot i din bokföring, vilket normalt gör det enklare att stämma av post- och bankgiroutdragen.

    Välj knappen Buntbetalning och ange konto, betaldatum samt totalbeloppet som har betalats. Klicka på OK när du är klar.

    1. Markera de fakturor som ingått i betalningen från den övre rutan och klicka på knappen Betala eller dubbelklicka på fakturorna så att de hamnar i den nedre rutan.
    2. I fältet Buntbelopp ser du totalsumman du har betalat och i fältet Rest ser du differensen du har kvar att boka upp.
    3. Har du en differens när du plockat ut alla fakturor som är betalda, väljer du knappen Kontera rest.
    4. Du får upp fönstret Kontering. Här bokar du upp differensen på det eller de konton som berörs.
    5. När alla valda betalningar och gjorda konteringar stämmer mot ditt totala buntbelopp får du frågan, Buntbetalning klar? Svarar du Ja så kan du gå vidare med att uppdatera betalningarna och skriva ut journal/bokföringsorder.

    M v h

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.