Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Problem med att läsa pdf filer vid leverantörsregistrering

Hej, när jag ska läsa in skannade pdf fakturor i leverantörsreskontran får jag följande felmeddelande:
To view this element you need at least Windows 7 SP1 with Platform Update

Och i loggen står det: Specified cast is not valid.


Allt har fungerat utan problem tidigare.

Har ni någon aning om vad det kan bero på?

Kommentarer

  • Hej Rolf

    Detta beror troligtvis på en uppdatering från Adobe som är standardläsaren för PDF:er i BL administration. Den uppdateringen har orsakat problem och det är flera programtillverkare som påverkats av det. Vi har i vår senaste version 2017.1.108 lagt in en alternativ pdf-visare för att kringå problemet. Så det du kan göra är först och främst se till att du har senaste versionen av BLa, sedan kan du gå på Arkiv - Grundinställningar - knappen Mer och välja: Inställningar för PDF-visare. Prova att byta till Flexviewer. Starta om programmet och testa att läsa en inskannad pdf från leverantörsreskontra.
    Ytterligare tips, och som felmeddelandet antyder, kan vara att kontrollera att du har senaste windowsupdateringarna. Det gör du via kontroll-panelen - windows update.

    Trevlig helg!
  • Vi har ett liknande fel. Använder BL version 2017.1.109 och Win 10 (uppdaterad) samt Adobe Acrobat Standard DC (uppdat., senaste version 15.006.30280). BL-programmet slutar att fungera när en andra leverantörsfaktura skall öppnas, gäller alla pdf-filer som skall visas inom eller med hjälp av BL-programmet (attest, lev., osv.) . Inget felnotering sker i BL-loggen när felet uppstår. Pdf-visare i BL är inställd på "Standard pdf-visare Internet Explorer". Om pdf-visare i BL ställs till Flexviewer så går det inte att förhandsgranska några pdf-filer, programmet hänger sig ibland tidvis vid förhandsgranskning, dock fungerar programmet, samt att BL-programmet kan öppna pdf-filer med Adobo Acrobat.
  • Hej Anders,
    Det låter som att det ligger något mer fel bakom här än versionsuppdateringen. Jag skulle vilja testa att ominstallera BLA från grunden, men även eventuellt prova att ta över ditt företag till oss för att testa härifrån för att på så vis utröna om problemet ligger i programmet eller utanför. Jag kontaktar dig via telefon eller mail för att fortsätta felsökningen!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.