Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Redigera texten i fastställelseintyget

I föregående versioner har man kunnat gå in och manuellt redigera fastställelseintyget och ända till vinst eller förlust, eller vad man nu ville justera. Nu är det borttaget och istället kommer det upp en mall att fylla i, som inte alls har nån funktion på texten.

Dessutom är själva raderna med intygandet annorlunda och påminner nu om den version som är när man lämnar in ÅR digitalt.

Nu har jag suttit några timmar extra för att försöka få till det så det ser vettigt ut, men det verkar sluta med att jag får skriva ut den och ändra med tippex. Känns lite trist faktiskt.. Förstår inte varför man måste ändra sånt som funkat bra.
Andra ändringar i den senaste versionen är dock bra.

Kommentarer

  • Hej Ingvar!

    Vad tråkigt att du upplever ändringen som något negativt. Anledningen till att vi har tagit bort möjligheten för att själv redigera fastställelseintyget är för att det ska vara möjligt att skicka in en årsredovisning digitalt. Texten som hämtas till fastställelseintyget är standardtexter från Bolagsverkets taxonomi och vilken text som hämtas beror på hur resultatdispositionen i förvaltningsberättelsen är ifylld.

    När du klickar på knappen Redigera i funktionspanelen får du upp en dialog som ska användas om årsstämman inte godkänt styrelsens förslag till resultatdisposition. Du fyller då i vad årsstämmans istället beslutat och texten ändras då i fastställelseintyget.

    Hälsningar
  • Men jag förstår inte hur resultatdispositionen ska fyllas i för att man ska få en annan text.
    I mitt fall har vi en förlust för året på runt 2 000 000, men ändå ett positivt eget kapital på 125 000 som är det som balanseras i ny räkning.
    Så vid 'årets resultat' fyller man i -2 000 000, och ändå står det sen i fastställelseintyget att man ska hantera årets vinst.

    Sen kommer ju då frågan om själva intygandet, som nu är formulerat för digital inlämning, där man intygar att 'samtliga som ska underteckna originalen, har gjort det'.
    Vad betyder det när man lämnar in den på papper?

    Sen är det ju fortfarande så, som jag nu påtalat i ett år, att sidbrytningen inte fungerar vid den digitala inlämningen. En årsredovisning som är på 6 sidor, är plötsligt på 7 sidor när den kommer in, och ett sidbryt har lagts in mitt i resultatdispositionen, så att halva hamnar på en i övrigt tom sida.

    Det ser inte klokt ut, och vi som jobbar med detta på heltid har faktiskt en viss yrkesstolthet och vill att det ska se snyggt och riktigt ut, inte bara att det till varje pris ska lämnas in digitalt.
    Kan dom inte ordna sånt på Bolagsverket så får dom väl fortsätta att scanna papper tills dom fixat till funktionerna.
  • Hej Ingvar!

    Om de sammanlagda medlen som ska disponeras är positiva ska texten "Årsstämman beslöt att godkänna styrelsens förslag till vinstdisposition" hämtas till fastställelseintyget. Man tar hänsyn till hela det fria egna kapitalet och inte endast till årets resultat, som i ditt fall är en förlust. Om inte denna text hämtas kan du testa att klicka på Återställ i funktionspanelen om du står i fastställelseintyget. Det skulle kunna vara en manuell redigering som ligger kvar sedan tidigare om det står just "årets vinst".

    Även om årsredovisningen lämnas in på papper så är det fortfarande en kopia. Det gör ingen skillnad om du skickar in digitalt eller inte, du intygar fortfarande att originalet är undertecknat.

    När du skickar in årsredovisningen digitalt så är det en avskrift som skickas in. Det betyder att innehållet måste stämma överens med originalet, men utformningen kan vara annorlunda. Det gör alltså inget att det blir fler sidor i avskriften. Jag förstår att man önskar att det gick att redigera layouten på avskriften, men det är tyvärr inte mögligt i nuläget. Du kan fortfarande välja att skicka in årsredovisningen på papper om du vill att det ska se ut precis som originalet.

    Hälsningar

  • Jag behöver ändra på namnet i fastställande intyget då det gamla namnet ligger kvar, hur ska jag göra?

  • Hej Susann.

    Om du ändrat namnet i basuppgifter och det inte följt med till fastställelseintyget så kan du göra så här:
    Stå på själva fastställelseintyget. Klicka på knappen "Återställ" under funktionspanelen som du hittar högst upp till höger i programmet. Då hämtar programmet in rätt uppgifter till fastställelseintyget från basuppgifterna.
    Jenny Support
  • Jag behöver uppdatera Fastställelseintyget med datumet när stämman hölls.
    Jag har provat på flera olika sätt utan resultat. varför är så svårt att kuna skriva in en datum??
    Hälsningar
    Angela Benkö
  • Lägg in datumet när stämman hölls vid Ort o datum/ Underskrifter.
    Om det fortfarande inte kommer med när du står på fastställelseintyget så klicka på funktionsknappen Återställ (uppe till höger).
    Ring hit om du inte får till det.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.