Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

ROT som skulle ha betalats in 2015, men kunden betalar 2016

Hej , jag har bokfört kundens inbetalning och får därmed inte upp per automatik rot ansökan som jag brukar skicka på fil. Jag förstår att de blir fel för kunden har ju bara rätt till 30 % nu på 2016. Så jag får väl efterkräva det beloppet av kunden men hur kan jag få iväg ansökan till skatteverket och hur reviderar jag en redan satt summa ( som då är fel pga att fakturan skulle varit betald 2015 med 50 % i rot , men nu betalats 2016 och då får dom bara 30 % i rot. ).

Kommentarer

• Hej,

I programmet kommer posten upp på Begäran om utbetalning först när kundens del är betald i sin helhet. Det innebär att du, för att kunna använda programmets funktion, måste registrera även den kompletterande delen som ska komma från kunden. Du hanterar detta genom att justera Varav ROT/RUT för fakturan. Du når detta genom att välja Kontroll reskontra, leta upp kunden och fakturan, dubbelklicka på denna och välja Ändra fakt.uppg. Ange beloppet som motsvarar 30% istället. Du kan sedan skicka en påminnelse till kunden för att begära att de betalar mellanskillnaden. När detta är betalt kan du skicka din Begäran om utbetalning.

Det finns möjlighet att begära skattereduktion även för delbetalningar, men det måste i så fall skötas utanför programmet, i så fall direkt i Skatteverkets e-tjänst. Just nu vid årsskiftet finns en del att tänka på, Skatteverket skriver så här om det på sin hemsida:

När köparen har betalat i januari 2016

Arbetskostnaden är 100 000 kr och köparen har betalat 50 000 kr i januari 2016. Hur stort belopp kan du begära av Skatteverket?
    Svar:
    För betalning efter årsskiftet kan du som mest begära utbetalning av Skatteverket med 3/7 av det belopp som köparen har betalat. Om köparen har betalat 50 000 innebär det 21 429 kr (3/7 av 50 000 kr).
    Här borde köparen ha betalat 70 000 kr för att få maximal skattereduktion med 30 000 kr (3/7 x 70 000). Om köparen betalar ytterligare 20 000 kr kan du göra en ny ansökan till Skatteverket för den nya betalningen och då få utbetalning med 8 571 kr (3/7 av 20 000 kr).

Du kan också läsa mer om hanteringen i vårt program här: http://online.bladministration.se/2016/01/om-ku...

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.