ROT/RUT i BL-appen

Hej!
Jag har för mig att ni sagt förut att ni jobbar på att man ska kunna fakturera ROT/RUT via BL appen. Ungefär hur långt bort ligger detta? Har en kund som vill byta till mitt faktureringsprogram men denna behöver göra ROT-fakturor och jag är då lite osäker på vad man ska rekommendera? 😀
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Vår målsättning är att släppa ROT/RUT funktionen under 3e kvartalet, som senast början av 4e.
    Mattias Support
  • Hej, finns det någon uppdatering på när det ska bli möjligt att fakturera ROT/RUT i BLappen?
    Mia
  • Hej!

    Tyvärr kan vi inte dagsläget säga något exakt datum men vi hoppas kunna släppa funktionen inom kort.
    Mattias Support
  • Finns funktionen nu eller behöver jag fakturera åt kunden? Ny kund som vill fakturera själv i appen.
    Anneli
  • Funktionen finns tyvärr inte ännu.
    Pelle Support
  • Men om de arbetar in via datorn? Funkar det då?
    Anneli
  • Inte via blapp. Däremot om man jobbar i BL administration så funkar det.
    Pelle Support
  • Men är det på gång? Vill att mina kunder ska fakturera i ert istället för i annat program, enklast när det är ihopkopplat. Hur ska man lösa det nu då är det tänkt?
    Anneli
  • Ja de jobbar för fullt med det och har fokus på ROT/RUT just nu så det är på gång, det är svårt att säga när de är klara men förhoppningsvis är det inte så långt bort nu.

    Så länge får man lösa det genom att skicka fakturorna i BL Administration.

    Med vänlig hälsning,
    Angelica Support
  • Hej,

    Fungerar denna funktion i BL app nu?

    Mvh
    Tinna
    Tinna
  • Hej,

    Vi har inte fått exakt datum än men i måndags så sa man att det är väldigt snart, i slutet av april eller under maj och då skulle jag tro att det är början på maj.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar
    Angelica Support
  • Hej - har det kommit igång via Appen med ROT o RUT?
    Carina Veenhuis
  • Hej,
    Vi har ännu inte släppt funktionen men fokuset ligger på den funktionen just nu.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Hej, jag har följt tråden här och har även haft kontakt med er avs en kund som just inväntar denna funktion då vi i nuläget får hjälpas åt när Rut fakturorna ska skickas. Nu uppdaterar jag till senaste versionen av BL Admin och undrar hur det ligger till? Sker det innan sommaren?
    Marie Bondesson
  • Hej Marie!

    Funktionen för Rot/Rut i appen har precis släppts. För att aktivera tjänsten behöver du endera göra det i BL Administration under Arkiv - Företagsuppgifter - Fakturering - fliken Grunduppgifter (om det redan är gjort så ska kunden se det i faktureringen i appen):


    eller så gör du det via app.bjornlunden.se under Inställningar - Fakturainställningar:


    Användaren (din kund) skapar då ROT/RUT-fakturan i appen och skickar till sin kund. När kunden sedan betalar sin del kan användaren registrera den i appen (om det är användaren som gör det). Själva ansökan till Skatteverket sker via BL Administration då denna del inte är finns med än i appen utan kommer vid ett senare tillfälle.

    När användaren registrerar en faktura så finns möjligheten att den ska vara en ROT/RUT-faktura:


    Väljer man ROT/RUT får man komplettera med de uppgifter som krävs för att det ska bli en sådan faktura. Man behöver även ställa in på de artiklar som används vilken typ av kostnad det är för att avdrag och specifikation ska bli rätt.


    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Hej Kristina, så bra att det är igång. Då undrar jag över en väsentlig detalj, det finns en hel del kunder som har en faktureringsadress där de bor mesta delen av året och har sommarhus där denna ruttjänst utförs. Jag hittar inte någon plats för min kund att skriva in denna adress där tjänsten är utförd? Inne i mitt program så lägger jag ju upp den adressen under fliken ROT/RUT på kunden men måste jag i detta fall lägga upp det innan min kund kan upprätta en rutfaktura via appen eller kan han göra det själv så att det sedan blir uppdaterat hos mig?
    Marie Bondesson
  • Hej Marie!

    När man skapar fakturan i appen och aktiverar ROT/RUT så ska du ha en möjlighet att skriva in adressen där arbetet är utfört. Ändrar du adressen i appen så verkar det som om uppgifterna på kundkortet under fliken ROT/RUT inte uppdateras.
    Jag ska kolla lite mer på det men din kund har i alla fall möjlighet att skriva en annan adress där än fakturaadressen.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Hej, jag har en annan fråga avseende faktureringen via appen, normalt sett så skriver jag kanske ut en fakturajournal efter att jag gjort flera fakturor. När min kund gör fakturan i appen utan att skicka den så kan jag fortfarande avvakta flera fakturor men skulle han skicka fakturan direkt så blir det en fakturajournal direkt på en faktura. Det blir många journaler och det hade kanske varit bra om man kunde välja att vänta spara journal även om man gör faktura via appen. Vet inte hur tanken är där framöver.
    Marie Bondesson
  • Hej,
    Precis, så fort fakturan skickas från appen så blir den "uppdaterad" och du får en fakturajournal. Vill du samla dom så får kunden skapa fakturorna och du sedan skriva ut och uppdatera. Jag kan lägga in detta som en synpunkt och önskemål för framtiden att man även i appen ska kunna "skriva ut" flera fakturor samtidigt.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Hej!
    Jag är användare av appen och har några funderingar kring användning av ROT/RUT-fakturor:
    • När jag anger halva timmar krånglar appen och fälten där beloppen summeras ”rullar” (se bifogad skärmdump/film)
    • På en faktura med RUT/ROT ska datum för utförande anges enligt Skatteverkets regler. Jag saknar ett fält för detta, går det att ordna? Det finns ett meddelandefält och där skulle jag kunna skriva det, men det vill jag använda till annan information. 
    • Var anger jag köparens personnummer? 

    Bianca Timoteusson
  • Hej!
    Det första ska jag skicka till utvecklarna och se om dom har någon förklaring på det.

    Jag förstår vad du menar, jag ska ta med det som önskemål till utvecklarna på en gång.

    Det kan du lägga in när man bockar i ROT på fakturan. Klicka på redigera. 

    Pelle Support
  • Hej, när betalning kommit in går det att ladda ner en fil på uppgifterna via mobilen för att ladda upp till skatteverket?
    Daniel
  • Hej Daniel!

    Som det är just nu får man skapa filen i BL Administration. Vi jobbar för fullt med att få till den funktionen i appen också och förhoppningen är att det ska vara klart under sista kvartalet men har inte fått något exakt datum.

    Ha en fortsatt bra dag!

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.