Så hanterar du företagskort med månadsfaktura
Om du har ett företagskort där dina inköp samlas på en månadsfaktura finns ett sätt att lösa detta i systemet. Det sätt vi föreslår nedan fungerar både för kontant/boksluts- och faktureringsmetoden då momsen ska redovisas direkt vid inköpet i båda fallen. Detta då kortköpet, senarelagd betalning till trots, klassas som ett kontant inköp.
Följ inlägget
2
följare
1 - Lägg upp betalkonto
I administratörsgränssnittet skapar du ett nytt betalkonto. Vi föreslår att du lägger upp konto 2490 och döper detta till "Företagskort" eller liknande. Du kan läsa mer om hur man lägger upp nya konton här.
2 - Registrera kortköpen
I appen registreras varje kortköp som en kostnadshändelse. Välj då "Företagskort" som betalkonto. En skuld bokas då upp gentemot kortföretaget. Ett materialinköp på 1000:- skulle då exempelvis få följande kontering:
2490 - Kredit - 1000
2641 - Debet - 200
4010 - Debet - 800
3 - Betala samlingsfakturan
När samlingsfakturan kommit och betalats ska en händelse skapas i administratörsgränssnittet. Detta görs via händelsevyn där man uppe i det högra hörnet väljer Skapa övrig händelse och sedan Övrigt. Via "Välj fil" väljs underlaget in. Fakturan ska alltså inte registreras in som en kostnad av appanvändaren, detta är redan gjort då köpen gjordes. Döp händelsen till t ex "Betalning av kreditkortsfaktura", sätt datum, ange belopp, samt kontera händelsen. Välj sedan att spara. Konteringen bör se ut tex som enligt nedan:
1930 - Kredit - 1000
2490 - Debet - 1000
4 - Hantera eventuell kreditavgift
Om fakturan innehåller en kreditavgift skapar du en separat kostnadshändelse för denna med betalsättet bank.
Du bör hantera detta som den eventuella kreditavgiften, dvs som en separat kontohändelse. Alternativet är dock, för jag gissar att det i det här fallet handlar om väldigt små pengar, att du bortser från avrundningen och hanterar den i ditt bokföringsprogram i samband med att du gör avstämningen på konto 1930.
Ja precis du har helt rätt.
Ha en bra dag!