Semesterårsbyte

Hej. Försöker läsa mig till hur vi ska göra med de överstigande dagarna som finns hos vissa. Alltså de som har mer än 5 dagar kvar när vi uppdaterat mars löner. Vi har ju tidigare år med Lilla lön betalat ut dem den 25/4 med lönen som gäller mars, men vi bytte ju till Lön plus ifjol och ska nu göra detta för första gången nu.Ska vi betala ut dem nu när vi knappar eller kommer de komma med automatiskt när vi uppdaterat och byter semesterår?? Jag kan se när jag läser igenom er text att det kommer upp en lista med antal "för gamla" dagar men inget om hur man gör med dem. Vi har ju även gått ut med att de ska få pengarna denna månad. går det?

Kommentarer

  • Hej!

    Du kommer bara få en varning om den anställde har fler än fem semesterdagar kvar att ta ut. Inget kommer alltså att betalas ut automatiskt. Du kan göra en utbetalning av semester utan att den anställde är ledig genom att välja Semester, utbetalning i pengar när du väljer avvikelsen semester.
    Björn Lundén informerar
  • När jag nu bytt semesterår så funderar jag på om man ska ändra semesterlönen manuellt i rutan på anställdakortet, (Konstanter för användning i formler på lönearter), eller om det räcker att det står rätt i rutan i Ingångsvärdena.
    På mina yrkesarbetare, timanställda, så har jag på den nya raden med sparad semester (2019/2020) fått in dagar på Semestertillägg och Rörligt tillägg, fast de har ju inga tillägg. Verkar väldigt konstigt tycker jag, är det något jag måste sitta och ändra manuellt på alla??
    Eva
  • Hej,
    Det borde vara så att de här timanställda har semesteravtalet procentregeln och då ska det inte komma upp några tillägg. Kan det vara så att du haft ett annat semesteravtal valt på personerna tidigare?

    När man väljer procentregeln är de här fälten inte ens "öppna" så att det går att lägga in ngt på dem så vid nåt tillfälle måste det ha varit fel avtal känns det som.

    Som det är nu måste du gå in och manuellt ta bort dem på sparade dagar.

    Ha en bra dag

    Marie Support
  • Nä, vi gick ju över till Lön + för nästan precis ett år sedan så det är ju det första semesterårsbytet vi gör i det. Då la vi in rätt semesteravtal på alla och det har ju inte gått att skriva in några tillägg i den övre rutan med Årets semester på dessa.
    Men jag fick inte svar på frågan om semesterdaglönen ska fyllas i på Anställdakortet
    Eva
  • Hej,
    Om du arbetar med lön plus så ska du inte lägga in den på anställdakortet, eller det kommer inte att göra ngn skillnad. Det som beräknar semesterdaglön är dina inställningar i semester IB (om det är procentregeln) och semesteravtal på anställdakortet. Har du valt månadslön med semestertillägg eller sammalöneregeln så kommer semesterdagarnas värde att räknas ut automatiskt från månadslönen.

    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.