Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Semesterdagar vid byte från enskild firma till AB

Hej! Har en kund som har haft enskild firma i många år med en anställd på 75%. I februari detta år valde kunden att göra om företaget till ett aktiebolag. Den anställde hade då 18 sparade semesterdagar. Vad händer med dessa vid bytet? Skulle dagarna ha betalats ut till anställde när man avslutade den enskilda firman, eller är det okej att lyfta med dessa över till aktiebolaget? Som det är nu så har de följt med över, som sparade semesterdagar, till aktiebolaget. Vad är det som gäller? 😀

Kommentarer

  • Hej Terese,
    I semesterlagen finns det regler som innebär att den anställde har rätt till samma semesterförmåner hos den nye arbetsgivaren som han skulle haft hos den tidigare arbetsgivaren (enskilda firman). Det gäller sparade semesterdagar, återstående semester för innevarande semesterår och intjänad semester under innevarande år.

    Du har alltså gjort helt rätt som låtit de här dagarna följa med över.

    Ha en trevlig eftermiddag och kväll

    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.