Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Automatisk semesterersättning när en anställd slutar?

Jag har en person som bara varit månadsanställd 131021-140319.
Hur gör jag när jag ska avsluta honom? Ska tom datum läggas i anställning?
Finns någon löneart som automatiskt räknar ut ev. semesterlön?
Kan man läsa någonstans hur man går till väga vid avslut anställning?

Kommentarer

  • Hej Monica

    Ja, du kan sätta ett tom-datum på Anställdakortet.

    Det finns ingen löneart som automatiskt räknar ut semesterlön utan en sådan måste läggas upp utifrån ert företags semesterregler enligt ert kollektivavtal eller ev om ni har en egen handbok.

    Om ni är osäker kan ni följa semesterlagens beräkningar för semester och för detta finns det en beräkningsmall i BL Administration. Ni hittar den under Hjälp – Mallar och blanketter. Mallen heter semesterberakningar_enl_semesterlagen.xlt

    Ha en fortsatt bra dag!

    Elisabeth Admin

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.