Sjukavdrag/sjuklön/karensavdrag

Hej
Våra anställda har månadslön som utbetalas innevarande månad med avvikelser från föregående månad. Nu har jag en som har varit sjuk 31/10-1/11, alltså över brytet på löneperioderna. Hur lönebereder jag detta? Både på november- och decemberlönen eller enbart i november? Har inte riktigt fått koll på detta sedan de nya reglerna infördes.

Kommentarer

  • Hej Belinda,
    Du tar med avvikelsen för oktober på novemberlönen och avvikelsen för november på decemberlönen.

    Med vänlig hälsning
    Erika Support
  • Men hur fungerar det med karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön när man bereder det på två löner?
    Belinda
  • Hej igen,
    Programmet sköter det automatiskt så du behöver bara lägga in de datum som det gäller. För att kunna lägga in avvikelser i november så kan du inte ha en löneperiod öppen. Antingen lägger du in båda datumen innan du öppnar löneperiod för november eller om du har en löneperiod öppen lägger du in oktober först och så lägger du in november när du har slutfört lönerna för november och stängt löneperioden.

    Med vänlig hälsning
    Erika Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.