Välkommen till Björn Lundéns forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Och om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Du kan lägga in ett speciellt pris för kunden under Uppläggning, Prissättning tid. Klicka på Ny och välj vilken kund och arbetskod det gäller och skriv in priset.
Förstår dock tanken, har man många olika priser för olika åtgärder kan det bli omfattande, lägg därtill om man har artiklar upplagda för andra åtgärder.
- Men skulle man inte kunna knyta ihop det på kundkortet med ivf en länk till "specialpriserna"?
Förutom det (eventuella) pedagogiska i det så spar det kanske också tid.
Jag hade lagt upp kostnadsställen för kunder och artiklar och det visade sig att kunden (kundkortet) styr vilket kst intäkten hamnar på (orutinerat av mig).
- Antar då att det speciella priset övertrumfar artikelns pris?
Det är lätt att gå bort sig om man sällan använder sig av vissa funktioner. Det finns utöver detta också olika prislistor att ta till ...
Jag tror att prissättningen ligger som en egen funktion för att den ska vara lite lättare att hitta, kanske också för att den ofta används för att sätta priser för flera kunder (grupper) vid samma tillfälle.
Jag håller med om det borde finnas en länk från kundkortet till prissättningen. Det är en bra idé.
Ja, kunden styr över artikeln vad gäller hur bokföringen ska göras (konto, kostnadsställe/kostnadsbärare/projekt). Men du kan kasta om ordningen genom att under Arkiv, Företagsuppgifter, Fakturering, fliken Redovisning, genom att markera Försäljningskonto på artikel före konto på kund. Då kommer artikeln eller arbetskoden styra över kunden.
Prissättningen kan vara en djungel. Kort kan man säga att ju mer specifik du blir när du ställer upp ett villkor, desto mer styr det priset över andra priser. Så om du t ex i prissättning tid anger att en viss kund, tillsammans med en viss medarbetare och arbetskod ska ha ett visst pris, så kommer det att övertrumfa allt annat. Matrisen som går att bygga är ganska omfattande. Här kan du läsa om turordningen för prissättning: https://support.bjornlunden.se/guide/prissattning-i-bl-tidredovisning.
Återkom gärna om något är oklart.