Till senaste kommentaren

Skapa nytt räkenskapsår innan föregående år är låst

Går det bra att börja bokföra 2016 innan 2015 är låst? Uppdateras ingående balanser i 2016 när ändringar görs i 2015?

Kommentarer

• Ja det går bra att arbeta i båda åren parallellt och preliminära ingående balanser läses över till efterföljande år automatiskt. Var noga med vilket år du för stunden arbetar i för att undvika felinmatningar.

Jonas Support
  • Låst årsbokslut 2018
    Hej,
    Jag undrar hur man kan öppna ett låst bokslut då jag måste korrigera några fel under räkenskapsåret 2018 och bl a göra en omföring av årets resultat?

• Hej Eric,

Om du går till knappen räkenskapsår - markera 2018 och välj redigera - redigera inställningar för räkenskapsår - välj löpande bokföring aktivt. Du kan sedan redigera räkenskapsåret igen och välja redigera låsning av perioder - klicka på knappen öppna låst period så kan du där låsa upp from period 201801.

Observera att det inte går att korrigera fel i verifikat som blivit låsta, även om perioden nu är upplåst. Är det ett fel i ett verifikat får du göra ett nytt verifikat där du gör korrigeringen.

M v h

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.