Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ta bort/spärra användare i molnet

jag fick veta från support att man kan inte ta bort en användare är det sant? om det är sant när kommer ni lösa så att man kan ta bort en användare. det är så att om en användare en byrå slutar och kommer åt väldigt många företag hur skall ni lösa det och när i så fall?

Kommentarer

  • Hej,

    Det går bra att ta bort användare som är kopplade mot molnet.

    Jag bifogar en bild som visar vart du kan gå in för att göra detta. Symbolen hittar du under fliken "Allmänt".
    Istället för att ta bort användaren kan du redigera användaren och kryssa för rutan "Användare spärrad för inloggning". Om du bara tar bort användaren så har användaren ändå möjlighet att logga in i aktuellt företag och dyker då upp igen i denna lista. Vill du att användaren alltså inte längre ska ha möjlighet att logga in behöver den spärras. 

    Bifogad fil:

  • hej igen

    då måste jag gå in i alla bolag och göra detta 🙁 om man har väldigt många hur skall man göra det?

  • Hej,

    Ja det stämmer.
    Du kan annars ta bort bolagen i listan på den dator som din medarbetare använt. Det går bra att markera alla bolagen i listan och sedan klicka på ta bort.
    Då kommer det inte finnas några kopplingar kvar.

    Mvh

  • det funkar nämligen inte eftersom de har haft data hemma som de kunde jobba hemifrån. ni måste lösa det teknisk i så fall på något sätt så att de kommer inte åt . nu kan de komma åt administration, bokslut och skatt. hur hade ni tänkt på att lösa det i så fall?

  • Hej igen,

    Om personen ifråga har använt en privat dator hemma för att koppla upp, så måste du ta bort användaren som jag skrev tidigare via dina inställningar på din dator. Det går inte att göra på något annat sätt.

    Om du inte har kvar denna medarbetare så har de kanske inte heller rätt att komma åt dina företag vilket jag förstår. Vi kan inte ta ansvar för att du har låtit en medarbetare använda er licens på sin privata dator. Har den här personen ingen möjlighet att komma in till dig så kan du alltid använda dig av ett externt program som heter Teamviewer (kräver så klart personens medgivande, annars fungerar det inte) då kan du plocka bort kopplingarna och avinstallera de program personen haft. Om du nu inte vill ta bort användaren via din dator.

    Jag skulle säga att det nästan är en skyldighet för den här personen att inte använda våra program som tillhör ditt företag om personen inte längre är anställd.

    Mvh

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.