Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Överbetald leverantörsfaktura

Ny på BL....
Jag gjorde en levfakturabetalning på ett större belopp än reskontraposten (påminnelseavgift)
och har nu fått en post för överbetalningen i reskontran)
Jag ändrade på verifikationen så att påminnelseavgifen är bokad och allt är rätt i bokföringen..
Men hur får jag bort posten i reskontran...
Hur skulle jag ha gjort? Finns det ingen möjlighet att boka justeringar vid betalningen?

Kommentarer

  • Hej,

    Du kan lösa det på lite olika sätt; antingen registrerar du en negativ betalning via betalfunktionen, men om du redan justerat bokföringen är det kanske bättre om du justerar själva reskontraposten. Öppna i så fall Kontroll reskontra och leta upp den aktuella posten. Dubbelklicka på den och väljer Redigera betaluppg. så har du möjlighet att ändra beloppet. Notera alltså att en ändring direkt på reskontraposten inte påverkar bokföringen.

    Du borde ha använt dig av funktionen för buntbetalning i betalfönstret. Där kan du ange det högre beloppet, sedan väljer du aktuell faktura till det korrekta beloppet. Sedan kan du klicka på Kontera rest för att boka upp påminnelseavgiften.

    På vår hemsida www.blinfo.se hittar du information som underlättar ditt företagande och effektiviserar administrationen ytterligare.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.