Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur ofta behöver man uppdatera fakturorna?

Hur ofta ska man uppdatera - är det någon fördel att göra det efter varje kund man tagit betalt av eller räcker det att göra det i slutet av dagen? Och är det ok att trycka avbryt när programmet frågar om man vill ha utskrift av bokföringsorder - den sparas väl ändå och går in i bokföringen - eller?

Kommentarer

  • Hej Magdalena,

    Det blir många journaler om man uppdaterar efter varje faktura så en gång i slutet på dagen räcker. Om du vill att bokföringen ska uppdateras automatiskt gäller det att du aktiverat automatuppdatering till bokföring under arkiv - företagsuppgifter - fakturering - rutan längst upp till vänster. Är den rutan inte ikryssad måste du registrera bokföringsordern manuellt i verifikationsregistreringen i bokföringen.

    Klicka in på vår hemsida www.blinfo.se där hittar du information som underlättar ditt företagande och effektiviserar administrationen ytterligare.

    M v h

  • Jag har problem med att jag har uppdaterat en faktura vid inbetalning men sen kommer den ändå upp som ej betald. När jag uppdaterar för andra gången så försvinner den från listan på fakturor som är utskrivna och väntar på betalning. Likadant är det när jag registrerar kundens personnummer, jag måste göra det två gånger innan det sparas permanent, vad gör jag för fel?

  • Hej Lina,

    Det ska givetvis räcka att uppdatera endast en gång. Detta scenario/problem har jag inte hört tidigare så har tyvärr ingen bra logisk förklaring varför du behöver göra uppdateringen två gånger. Ring vår telefonsupport på 0650-541405 så får någon fjärrstyra din dator för att se på problemet. Öppettiderna är vardagar 09:30-16 (lunch 12-13).

    M v h

  • Hej! Nu har jag en arbetsorder som inte går att skriva ut för den är spärrad. Upptäckte detta då jag skulle uppdatera fakturan som betald. Fakturan är uppenbarligen utskriven och ivägskickad men finns inte med i listan och när jag söker på faktura nummer så finns den inte men jag hittar den när jag söker på beloppet. Vad gör jag för fel?

    Med vänlig hälsning Lina

  • Hej Lina!

    Låter märkligt, en faktura som är spärrad ska inte gå att skriva ut såvida inte rutan för att spärra kryssas ur i fakturaregistreringen.

    Hittar du fakturan om du går in i fakturaregistreringen, och där trycker Öppna? Om inte, hittar du fakturan med någon status om du går in i Kontroll reskontra?

    Det kanske är bäst att du ringer in till oss så kan vi kika närmare på problemet.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej!

    Den finns i fakturaregistreringen men inte i reskontra, och den går inte att skriva ut eller uppdatera på grund av spärren. Vad kan jag göra åt att den är spärrad och när blir den spärrad?

  • Hej igen,

    När du valt Öppna i fakturaregistreringen, dubbelklicka då på fakturan så att du får upp den i registreringsvyn. Till höger bredvid förfallodatum kan du då bocka ur spärren. Efter det ska du kunna skriva ut och uppdatera fakturan.

    En faktura kan bli spärrad om man bockar i den rutan i fakturaregistreringen, alternativt om man har inställningen "Spärra nya fakturor" under Arkiv - Företagsuppgifter - Fakturering.

    Med vänlig hälsning,

    Bifogad fil:

  • Tack!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.