Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Varför blir det en verifikation per faktura i BL Administration??

Det är en ganska vanlig fråga i supporten. Här är svaret:

En grundtanke i BL Administration är att programmet ska genomsyras av en hög spårbarhet. Det innebär att en transaktion i bokföringen alltid ska kunna spåras tillbaka till sitt ursprung. Från verifikationskontroll och kontokontroll kan du klicka på knappen Ursprung för att leta reda på den reskontrapost, periodisering, anläggningsregisterpost, eller löneutbetalning som skapat bokföringsposten. Åt andra hållet kan man även från tex en reskontrapost enkelt kunna hoppa till den verifikation som reskontraposten resulterat i. För att möjliggöra den utökade spårbarheten är grundprincipen en verifikation per faktura, en verifikation per löneutbetalning etc.

Att programmet skapar en verifikation per faktura, betalning, lön etc. innebär att avstämningsarbetet blir enklare. Genom att exempelvis konteringarna på 1510, kundfordringar, delas upp per faktura kan du i programmet plocka fram den reskontrapost som blivit betald utan att behöva gå till pärmarna. När konteringarna på likvidkontot motsvarar posterna i ett kontoutdrag underlättas avstämning mot banken. Du kan välja mellan att ha en verifikation per betalning eller att ha en verifikation per betalningsdatum. Förvalt är en verifikation per betalningsdatum och inställningen för att ha en verifikation per verifikation hittar du under Företagsuppgifterna och fliken Redovisning för respektive modul.

Observera även att du via Ekonomiöversikten finns en möjlighet till ”drilldown” ända från en Balansrapport eller Resultatrapport vidare till kontokontrollen med de bokföringstransaktioner som en post består av och därifrån till transaktionens ursprung. I ursprungsfönstret kan du tom plocka fram en fakturakopia eller kopia av lönebeskedet. Skannar du dina leverantörsfakturor kan du även få en kopia av leverantörsfakturan.

Att programmet skapar en verifikation per faktura, lön etc. innebär per automatik att det blir fler transaktioner i bokföringen. Du som har kört gamla BL Administration, där man fick en journal följt av en bokföringsorder, kanske är orolig över utskriftsmängden i samband med en uppdatering av tex en faktureringsomgång. Men förändringen leder faktiskt till färre utskrifter – uppdelningen på journal och bokföringsorder är borta och istället får du en gemensam journal och bokföringsorder där verifikationsnumren skrivs ute till höger på journalen. Detta leder till både mindre pappersåtgång, snabbare uppdatering och ökad spårbarhet. Och du slipper leta i pärmarna!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.