Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Uppdatera från Windows 7 till Windows 10

Kan jag uppdatera från Windows 7 till Windows 10 utan att BL Administration påverkas? Microsoft erbjuder detta från sensommaren.
//Hans

Kommentarer

  • Hej,

    Vi håller på med tester för att säkerställa att våra program kommer att fungera med Windows 10 när det väl är färdigt och släpps till konsumenter.
    De tester vi gjort hittills är lovande men Windows 10 som produkt är ännu inte färdig och därför kan vi inte garantera något innan vi har gjort sluttester mot den version som kommer att släppas.

    MVH

  • Nu börjar dom snart rulla ut Win 10, hur ser era tester ut?

    Joakim

  • De tester vi gjort har sett bra ut. Vi har inte hittat några problem med funktionaliteten av programmet.
    Men som vanligt när ett nytt operativsystem släpps så är det ju svårt att garantera att det till en början fungerar bra ihop med t.ex alla olika leverantörers drivrutiner för skrivare samt alla olika grafikinställningar m.m.
    Men som sagt, vid testerna har vi inte stött på några problem med funktionaliteten av programmet, så det ser lovande ut.

    MVH

  • Hej.
    Jag upplever programmet som väldigt segt efter uppdatering. Jag kör genom molnet, har det någon betydelse?

  • Hej Kicki

    Vi har med de tester som utförts som tidigare även sagts i denna tråd ej funnit några problem med funktionaliteten så därför är det svårt att svara på generellt vad som orsaker just er seghet.

    Möjligen kontrollera era nätverksinställningar samt om eventuella drivrutiner behöver uppdateras.

    Kontrollera även den internetuppkoppling som används, fiber mobilt bredband etc detta kan även påverka segheten samt hur mycket info som databasen innehåller som såsom scannade dokument mm

  • Hej,
    efter uppdatering till Win 10 har jag upptäckt att:
    När jag skapar en ny verifikation och skall skriva 6.40 eller 6,40 så får jag alltid 640.00.
    För att lösa detta får jag lägga in ören senare.
    Jag har ett svenskt Win10.

    //Erik Stöök

  • Hej

    Kontrollera Nationella inställningar i Kontrollpanelen datuminställningen, måste vara svenskt datum format dvs 2015-08-05 (yyyy-mm-dd) i annat fall kan även tusentalsavgränsare i nationella inställningar påverka resultatet testa genom att ange mellanslag istället för kommatecken.

    Om problem kvarstår så återkom till vår tekniska support i morgon 0650-541405.

  • Problemet löst genom att ändra språkformatet I Kontrollpanelen från Engelska till Svenska.
    Innebär detta att programmet inte klarar att använda Engelska teckenformat?

  • Hej,

    Programmet är anpassat främst efter svenskt format. Det går visserligen ofta bra med engelska teckenformat men vissa inställningar, så som exempelvis tusentalsavgränsare, decimaltecken och datumformat, behöver vara anpassad efter svensk standard för att alla funktioner i BL Administration ska fungera korrekt.

    MVH

  • Sedan jag uppdaterade till Windows 10 så får jag inte med hela bilden vare sig när jag kollar på t ex kontokontroll eller när jag gör verifikationsregistrering. Jag fick då tipset av er support att ändra bildskärmsupplösningen. Då fungerar det, jag ser hela bilden, men texten blir då så liten att det är svårt att se vad det står. En annan effekt blir ju att alla program påverkas av bildskärmsupplösningen, och det är inte bra.

    Har ni något annat knep jag kan ta till.

  • Hej

    De inställningar ni gör för skärm gäller hela datorn därav påverkas även övriga programmens upplösning.
    Den bildskärmsupplösning ni tidigare använt var förmodar jag 125% och sedan ändrades den till 100% Standard?
    Om du återställer till 125% och sedan använder knappen F3 för de fönster i BL som du inte ser i sin fulla storlek så frikopplas dessa och du kan ändra storleken på dessa.

    Om problem kvarstår så återkom till vår support 0650-541405 för vidare hjälp med inställningarna.

  • Jag upplever fortfarande att Bla är väldigt långsamt och hänger sig när man lägger in levfakturor, verifikat och fakturerar. De vill liksom inte riktigt gå vidare utan stannar upp. Ibland kan det vara upp till en halv minut mellan varje grej man gör och det blir lite jobbigt i längden.
    Jag har kollat min uppkoppling och 30 mb/s borde väl räcka tycker man.

  • Hej,
    Jag ringer upp dig så testar vi med att göra undantag i Antivirus-programmet för BLa, då det visat sig att antivirusprogram kan orsaka problem som dessa.

  • Hej!
    Jag har Windows 10 med den senaste versionen av BLA (2015.2.107). Sedan jag uppdaterade till Windows 10 har jag dock problem med att BLA kraschar när jag är i förhandsgranskningen på utskrift av följesedlar och/eller fakturor. Ungefär var 2-4 gång jag trycker på knappen "Stäng" högst upp till höger i förhandsgranskningen så kraschar hela programmet och jag får starta det igen. Är det här ett känt problem som åtgärdas med nästa uppdatering?
    Med vänlig hälsning,
    Rosita

  • Hej, ja det stämmer att det är en bugg och vi har fixat den inför nästa version. Det är något som kallas för toolip - när markören visar två pilar över förhandsgranskningen och man snabbt klickar på Stäng innan markören hunnit ändra sig till en "vanlig" pil igen som detta inträffar.
    Vi har alltså hittat orsaken så inför nästa version ska detta vara åtgärdat!

  • Vad bra! Då ska jag hålla koll efter nästa uppdatering

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.