Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Så här skapar du en importfil (txt-fil) från Excel

Eftersom vi i dagsläget bara har import via txt-fil kan du behöva spara om din excellista på ett speciellt sätt för att få det att fungera.

Din excellista måste ha dessa kolumner i exakt den här ordningen:

A. Klientnamn
B. Person-/organisationsnr
C. Behörig firmatecknare
D. Kontaktperson hos kund
E. Mail till kontaktperson
F. Gatuadress
G. Postnummer
H. Postort
I. Land
J. Telefonnummer
K. Kundnummer
L. Räkenskapsår (i formatet YYYYMMDD-YYYYMMDD)


Börja med att ta bort rubrikraden, så bara dina klienter finns i listan innan du spar om den.

För att spara om filen till rätt txt-format går du i excel till

  • Arkiv
  • Spara som - Här ska du välja att spara i formatet: CSV (kommaavgränsad*.csv)
  • Spara filen där du kan hitta den.
  • Stäng filen och öppna Anteckningar.
  • Gå till Öppna

Välj att visa Alla filer (annars ser du bara txt-filer och denna fil är ännu bara en CSV)
Nu ser du en semikolonseparerad text med basuppgifter på dina klienter

  • Gå till Arkiv
  • Spara som
  • Välj kodning UTF-8
  • Ändra filnamnet så att inte CSV finns sist i filnamnet
  • Spara

Nu är filen redo att importeras i byråstödet!

Kommentarer

  • Finns det en färdig excelmall formaterad med alla kolumner som ni skulle kunna lägga ut här?
  • Hej,
    här kommer en mall. När du skrivit in dina uppgifter i mallen sparar du den sedan som en CSV-fil. Högerklicka sedan på CSV-filen och välj att öppna som textfil, spara om den till UTF-8 format och byt från csv till txt så har du sedan en fil redo för import till Byråstödet!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.