Till senaste kommentaren

Återanställa på timme/Ta bort avgångsdatum (Lön Plus)

Hej,
Jag har tre stycken som jag gjorde slutlön på i april och som nu blivit återanställda på timme vid behov. Det står i några inlägg att man ska leta upp dem bland "anställda som slutat" och sedan ta bort slutdatum för anställning, men det går inte...
Den raden är gråmarkerad och låst. Hur gör jag då för att kunna registrera lön på dem igen?...
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Sofie,

    Om de numera endast ska arbeta på timme gissar jag att semestern ska betalas ut löpande direkt på lönen? I så fall gör du så att du tar bort semesteravtalet på respektive anställd. Under fliken Semester och ackumulatorer väljer du Semesteravtal: "Inget". Spara och öppna sedan anställdakoretet på nytt. Nu kan du markera anställnings-/avgångsdatum och justera datumen.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
    (Uppdaterad )
  • Ändrade till "inget" i semesteravtalet - då gick det att ta bort slutdatum. TACK!
    (Uppdaterad )
  • Hej Johan
    Jag läser ovan, men när vi gick på kurs hos er fick vi lära oss att enligt lag får man inte får betala ut semestern direkt vid lön om någon arbetar över tre månader fast det bara är extra. Alltså då måste man betala ut den årsvis eller vid avslut.
    (Uppdaterad )
  • Hej Pia,

    Det stämmer. Det ska förstås finnas ett anställningsavtal, och varar anställningsperioden längre än tre månader så ska semesterersättningen bokas upp som en skuld och den anställde ska sedan ta ut sin betalda semester.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
    (Uppdaterad )
  • Ok, men detta är bara extraarbete. Den anställda har ett ordinarie arbete och detta är en sidoinkomst och kommer bara får ut ersättningen i pengar och då har vi alltid betalat ut det direkt, men vad jag förstod får man inte det utan ska vänta till årets slut. Tolkar det  inte riktigt som samma sak som du säger nu?
    (Uppdaterad )
  • Hej Pia,

    Det finns inget som säger att detta ska ske vid årets slut. Är personen anställd längre än tre månader ska semesterpengarna hållas inne och arbetsgivaren se till att den anställde tar ut sin semester. Utbetalningen sker sedan i samband med ledigheten, alternativt vid eventuell slutlön.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
    (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.