Att tänka på vid semesterårsbyte i BL Lön Plus
Innan du gör semesterårsbytet finns det några saker som du behöver tänka på för att semesterberäkningen ska bli korrekt och för att undvika eventuella problem.
Uppdatera avvikelser
Innan du gör semesterårsbytet ska du se till att samtliga löner och avvikelser inom det aktuella semesterårsbytet är uppdaterade. Om du inte fått med alla avvikelser riskerar du fått ett underlag för semesterberäkningen som inte är fullständigt. Om du registrerat avvikelser men inte uppdaterat dessa i och med en lönekörning kommer du få ett felmeddelande som säger att det finns "Ouppdaterade avvikelser". Här kan du läsa mer om hur du lokaliserar och åtgärdar detta:
Ouppdaterade avvikelser
Ingångsvärden semester
Samtliga anställda som ska ingå i semesterberäkningen (har ett semesteravtal) behöver ha en post under ingångsvärdena för semestern. Detta gäller oavsett om det anställde har några kvarvarande/sparade semesterdagar/tillägg eller inte. Om inte - lägg i sådant fall upp en tom post för den anställde.
Om den anställde saknar en post för Ingångsvärden semester kommer du vid semesterårsbytet att få ett felmeddelande som påpekar detta. Detta hanterar du via Aktivitet - Ingångsvärden - Klicka på Ny eller redigera befintlig anställd i listan och välj fliken "Semester". Här kan du läsa mer om Ingångsvärden i BL Lön Plus:
Ingångsvärden semester
Byte av semesterår
Här kan du läsa mer om arbetsgången hur du gör byte av semesterår i BL Lön Plus: Byte av semesteår
Uppdatera avvikelser
Innan du gör semesterårsbytet ska du se till att samtliga löner och avvikelser inom det aktuella semesterårsbytet är uppdaterade. Om du inte fått med alla avvikelser riskerar du fått ett underlag för semesterberäkningen som inte är fullständigt. Om du registrerat avvikelser men inte uppdaterat dessa i och med en lönekörning kommer du få ett felmeddelande som säger att det finns "Ouppdaterade avvikelser". Här kan du läsa mer om hur du lokaliserar och åtgärdar detta:
Ouppdaterade avvikelser
Ingångsvärden semester
Samtliga anställda som ska ingå i semesterberäkningen (har ett semesteravtal) behöver ha en post under ingångsvärdena för semestern. Detta gäller oavsett om det anställde har några kvarvarande/sparade semesterdagar/tillägg eller inte. Om inte - lägg i sådant fall upp en tom post för den anställde.
Om den anställde saknar en post för Ingångsvärden semester kommer du vid semesterårsbytet att få ett felmeddelande som påpekar detta. Detta hanterar du via Aktivitet - Ingångsvärden - Klicka på Ny eller redigera befintlig anställd i listan och välj fliken "Semester". Här kan du läsa mer om Ingångsvärden i BL Lön Plus:
Ingångsvärden semester
Byte av semesterår
Här kan du läsa mer om arbetsgången hur du gör byte av semesterår i BL Lön Plus: Byte av semesteår
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar