Differens på momsrapporten

Hej, 

Jag får en differens på momsrapporten i BL Administration och jag vet inte vad jag har gjort för fel. Kan ni hjälpa mig? 

Mvh 
Jonas
Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas, 

    Om du har en differens i momsrapporten behöver du kontrollera följande:

    Steg 1: Kontrollera momstransaktionerna

    1. Gå till Aktivitet → Kontroll/analys → Momstransaktionskontroll.

    2. Här visas en lista med poster som visar om den utgående momsen stämmer överens med försäljningssaldot.

    3. Om du ser en differens i listan går du vidare till nästa steg.

      Läs mer om Momstransaktionskontrollen HÄR 

    Steg 2: Kontrollera kopplade momsrutor

    1. Gå till Uppläggning → Momsuppgifter → Skattedeklaration.

    2. Kontrollera vilket försäljningskonto som är kopplat till respektive momsruta.

    3. En vanlig orsak till differens är att försäljningskontot inte är kopplat till rätt momsruta.

      Läs mer om skattedeklarationens rutor HÄR

    Tips:
    Säkerställ att alla försäljningskonton är kopplade till rätt momsruta enligt företagets kontoplan och momssats.

    För att läsa ​mer om momsdifferens ​och vanliga orsaker, tryck HÄR.


    Med vänliga ​hälsningar, 




    Lucas
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.