Digital inlämning 2S och R2
Hej!
1) Kan man lämna in bilagorna 2S och R2 tillsammans med INK2 med filöverföring till SKV?
2) Vad händer isf om man har justerat belopp i nån av bilagorna med "Beräkningshjälp och anteckningar" eller manuellt genom att skriva in det nya beloppet?
1) Kan man lämna in bilagorna 2S och R2 tillsammans med INK2 med filöverföring till SKV?
2) Vad händer isf om man har justerat belopp i nån av bilagorna med "Beräkningshjälp och anteckningar" eller manuellt genom att skriva in det nya beloppet?
Följ inlägget
1
följare
Hej !
1. Ja du kan filöverföra både INK2 med tillhörande bilagor till Skatteverket. Du ser i deklarationsöversikten vilka blanketter som går att skicka in via SRU filöverföring genom att det finns en bock SRU. Den ska vara ibockat för att blanketten ska komma med i filen.
Vill du ha med huvudblanketten så behöver du dessutom, i dialogen för Export SRU, bocka i Ta med INK1/INK2 enligt nedan.
Läs mer här om arbetsgången vid filöverföring till Skatteverket.
2. Det är det justerade beloppet som går in till Skattverket.
Jag har läst igenom arbetsgången du länkade till.
1) I steg 2 står det att man kan välja "Endast underskrivna". Vad menas med detta? Är det att deklaranten har skrivit på en papperskopia och är det (praktiskt sett) nödvändigt?
2) Jag är deklarationsombud (gör deras SKD) för deklaranten och har fått klartecken att signera den överförda deklarationen. Påverkar t ex svaret på fråga 1 mina möjligheter att signera den?
Hej !
1. Du kan på dina deklarationer sätta en status via Basuppifterr. Där finns alternativet Underskriven.
Och det är då dessa deklarationer som du angett ett datum på här som du filtrerar ut i listningen vid export av SRU fil ( när du bockar i underskriven)
Tänker att de fall när huvudblanketten skickas in på papper kan detta vara användbart ( och bilagor via SRU)
2. Det som påverkar dina möjligheter att signera på MIna sidor är huruvida du tar med huvudblanketten eller inte i överföringen . Och den kommer med om du bockar i rutan nedan
Det är företagets ägare som kommer upp som KP.
Men det är ju jag som upprättat och laddat upp deklarationen och har den största kollen.
Vem brukar (eller bör?) man ange där?