Till senaste kommentaren

Färdig version av BL Skatt besk.2025?

När släpps nästa version av BL Skatt besk.2025 för INK1 och K10? När kan man börja förbereda deklarationer för privatpersoner med NE och K10a för besk.2025?
Ulrica

Kommentarer

• Hej Ulrica.

Tack för din fråga!

Vi planerar att släppa den versionen av BL Skatt runt 18-19 december. 

Tänk på att du kan förbereda allt i deklarationen, du kan dock inte skriva ut/exportera den redan nu. Alla beräkningar kommer ligga kvar i deklarationen även om du öppnar den sen i den kommande versionen. 

Med vänliga hälsningar,
    Jenny
  • Hej!
    Min kund har just avslutat sitt första RK och vad jag förstår så kan han ta utdelning.
    Behöver jag invänta BL Skatt 2026 för att göra K10 eller räcker det med utdelningssimuleringen som finns i version 2025?
    I annat fall när kommer BL Skatt 2026?
    Maria Nygren
  • Hejsan Maria! 

Du kan beräkna utdelningsutrymmet för utdelningar som beslutas under 2026 redan nu.
    Det gränsbeloppet baseras på innehavet per 1 januari 2026.

Du hittar den bilagan under menyn Fåab och där Enkel simulering. Det är den i mitten du ska välja. Beräkning av utdelningsutrymme besk.år 2026. 

Vi har en manual också till denna bilaga om du behöver. Den hittar du här: https://support.bjornlunden.se/guide/enkel-simulering-nya-regler

Marie Support
  • Tack!
    Jag har hittat den beräkningen, så det är lugnt. 
    När kommer BL Skatt 2026?
    Maria Nygren
  • Hej Maria, 
    BL Skatt 2026 släpps i slutet på maj-juni. 

Mes vänliga hälsningar
    Anneli Support
  • Hej igen!
    Förvirrad här, "utdelningsutrymmet 2026" som man kan simulera fram, är det detsamma som utdelningen man kan göra efter 2025 års bokslut?
    Maria Nygren
  • Hejsan! 
    Ja med "utdelningsutrymme 2026" så menar vi att du också räknat fram gränsbeloppet för 2026 som beräknas på innehavet per 1 januari 2026. Det gränsbeloppet du får fram där, kan då slås ihop med tidigare års sparade utdelningsutrymme för att du ska veta hur mycket du under 2026 kan ta i utdelning till 20 procents kapitalskatt. 

Så normalt är det efter 2025 års bokslut som detta beslutas. Men det skulle också kunna vara att man senare i år gör en årsredovisning med bokslutdag 20260430 och håller stämman i juli 2026. Då vid beslut om utdelning räknas det också som att utdelning tas under 2026. 

Hoppas jag inte rörde till det med två olika exempel. Hör av dig igen i så fall.
    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.