Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag under våra öppettider.
Ditt meddelande kan komma att publiceras i forumet efter förmoderering.
Om vi väljer att publicera ditt inlägg så granskar vi alltid innehållet i förväg och tar bort personlig eller känslig information för att skydda din integritet.
Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt, skriv gärna det direkt i ditt meddelande.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 35 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Tack för din fråga!
Vi planerar att släppa den versionen av BL Skatt runt 18-19 december.
Tänk på att du kan förbereda allt i deklarationen, du kan dock inte skriva ut/exportera den redan nu. Alla beräkningar kommer ligga kvar i deklarationen även om du öppnar den sen i den kommande versionen.
Med vänliga hälsningar,
Min kund har just avslutat sitt första RK och vad jag förstår så kan han ta utdelning.
Behöver jag invänta BL Skatt 2026 för att göra K10 eller räcker det med utdelningssimuleringen som finns i version 2025?
I annat fall när kommer BL Skatt 2026?
Hejsan Maria!

Du kan beräkna utdelningsutrymmet för utdelningar som beslutas under 2026 redan nu.
Det gränsbeloppet baseras på innehavet per 1 januari 2026.
Du hittar den bilagan under menyn Fåab och där Enkel simulering. Det är den i mitten du ska välja. Beräkning av utdelningsutrymme besk.år 2026.
Vi har en manual också till denna bilaga om du behöver. Den hittar du här: https://support.bjornlunden.se/guide/enkel-simulering-nya-regler
Jag har hittat den beräkningen, så det är lugnt.
När kommer BL Skatt 2026?
BL Skatt 2026 släpps i slutet på maj-juni.
Mes vänliga hälsningar
Förvirrad här, "utdelningsutrymmet 2026" som man kan simulera fram, är det detsamma som utdelningen man kan göra efter 2025 års bokslut?
Ja med "utdelningsutrymme 2026" så menar vi att du också räknat fram gränsbeloppet för 2026 som beräknas på innehavet per 1 januari 2026. Det gränsbeloppet du får fram där, kan då slås ihop med tidigare års sparade utdelningsutrymme för att du ska veta hur mycket du under 2026 kan ta i utdelning till 20 procents kapitalskatt.
Så normalt är det efter 2025 års bokslut som detta beslutas. Men det skulle också kunna vara att man senare i år gör en årsredovisning med bokslutdag 20260430 och håller stämman i juli 2026. Då vid beslut om utdelning räknas det också som att utdelning tas under 2026.
Hoppas jag inte rörde till det med två olika exempel. Hör av dig igen i så fall.