Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Filöverföring FRÅN Skatteverket?

PROBLEM
En av deklarationerna försvann från BL-Skatt efter min filöverföring till SKV.
Tyvärr något stressig överföring av filer i går - de gick in kl 0000...

FRÅGOR
- Orsaken? Kanske slarv p.g.a. brådskan. Att berörd deklaration (status "Klar") var öppen under överföringen?  Att jag sa nej till säkerhetskopiering, då jag trodde frågan gällde de överförda  filkopiorna och inte flyttade original filer? Eller att...?

- Hur återställa; kan väl vara bra att ha nästa år. De överförda filerna har jag öppnat och sparat ner. Nu i PDF-format. Är de användbara att läggas in i BL-skatt, eller är jag hänvisad till att knappa in saknat material manuellt? Filerna INFO.SRU och BLANKETTER.SRU kan jag förhoppningsvis hitta kvar i datorn och kanske i så fall använda?

Kommentarer

  • Hejsan
    Om du  har sparat deklarationen så finns den förmodligen någonstans. Möjligen bara i någon annan mapp. Du kan gärna kontrollera om du har något i mappen Intern säkerhetskopiering. Det kan du göra så här:
    Gå till Öppna
    Välj mappen Intern säkerhetskopiering
    Leta reda på mappen med din klients personnummer på.
    Kontrollera där vilka tidpunkter filerna är sparade. Välj den som passar dig bäst.
    Öppna den.
    Om det är rätt fil, gå till Arkiv- spara som och spar ner den i "vanliga" deklarationsmappen.

    Det går inte att ha någon deklaration öppen då export via filöverföring (SRU) görs. vi har en inbygd kontroll- och varningsfunktion för det.
    En importfunktion finns där man kan läsa in SRU-filer från föregående år. Den används ofta av de som byter skatteprogram. Den skulle kunna vara ett alternativ att läsa in nästa år i Besk 2017 års program om inte filen återfinns.
    Marie Support
  • Tack för det, hittade filen i intern säkerhetskopiering!

    Apropå intern säkerhetskopiering - krashar disken är ju extern av a och o, men själv har jag tidigare gjort misstaget att tro att alla personliga dokument / filer läggs i Mina dokument och inte i "programmappar", varför mycket väsentliga filer försvunnit trots extern kopiering avgränsad till Mina Dokument.

    Vad är anledningen att många programs, inte bara Ert, default för att arkivera kundens dokument inte är just Kundens/dvs Mina Dokument?

    Vänliga hälsningar
  • Hejsan Jörgen.
    Jag har kollat upp detta. För oss på Björn Lundén Information fanns det några skäl som var mera avgörande än andra varför vi valde delade dokument. Det var då:

    • Likhet mellan programmen. Vi ville ha lika som BL Administration, d.v.s. lika i alla våra program.
    • Rättigheter, vi ville t.ex. att flera personer ska kunna logga in på samma dator och komma åt filerna 
    • Det lösta några tekniska problem för oss speciellt för de som jobbar i Terminal Server-miljö.

    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.