Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Förslag om Anteckningar

Upplever möjligheten till "anteckningsdokument" (Basuppgifter>Anteckningar) som något begränsad och ostrukturerad.

Skulle tycka det vore bra om man kunde ha flera anteckningsdokument i stället för ett enda långt, och gärna med möjlighet att döpa dem efter vad anteckningen handlar om.

Gärna också att man kommer åt dem direkt från deklarationsöversiktsvyn, i stället för att som nu ha dem helt gömda. Visst, en del anteckningar kanske är mer av intern karaktär, och ska då kanske förbli så?

Kommentarer

  • Hejsan

    Ja, funktionen Anteckningar ha vi  nog i första hand tänkt ska vara mer för internt bruk. vill du ha mer som en bilaga till Skatteverket då kan du använda de som vi har lagt under menyn Beräkningsbilagor. vi har där en bilaga med en summeringskolumn (SB1) och en bilaga med två summeringskolumner (SB2). De syns tydligare i deklarationsöverikten också.
    vi har även en bilaga som heter EGEN den är mer som ett stort textblock ungefär som den som heter Anteckningar.
    Marie Support
  • Jo, EGEN funkar mer som jag tänkt, dvs att man kan ha flera enskilda textbilagor. Jag använder dem för noteringar.  De ligger åskådliga på skrivbordet, och inaktuella noteringar som gäller ett specifikt räkenskapsår kan enkelt raderas (bilagan tas bort) efterkommande år.

    Det jag dock tyckte var "knöligt" är att man måste gå till Deklarationsöversikten, högerklicka på en befintlig Egen-bilaga och därifrån skapa en ny Egen-bilaga. Jag försökte från ribbonfältets Blanketter>Beräkningsbilagor>EGEN, men då öppnades bara en befintlig (i varje fall var det så för mig).
    Föreslår att man även kan skapa en ny tom EGEN från ribbonfältet.
  • Hejsan

    För att skapa en ny bilaga/blankett av samma sort från en redan skapad bilaga/blankett, kan du klicka på Skapa ny uppe bland funktionsknapparna.
    Marie Support
  • Hej,

    Ska skapa en ny sida för anteckning, men ser inget val som heter "Skapa ny" där?

  • Hej
    Tyvärr har vi inte det på funktionen (bilagan) för Anteckningar.
    Behöver du anteckna mer just i år kan du skapa dig en Egen bilaga. Den hittar du under Beräkningsbilagor.

    Marie Support
  • Hej igen,
    Följer anteckningarna i Egen bilaga också med till nästa år?

  • Jag dubbelkollade nu då vi precis släppt 2020.
    Ja, Egen bilaga följer med med all text till nästa år.
    Marie Support
  • Tack, då använder jag den istället 😀
  • Kan man skriva ut anteckningarna tillsammans med en deklaration?
  • Anteckningarna (Basuppgifter - Anteckningar) ligger inte med i urvalet vid stora utskriftsdialogen, utan kan bara skrivas ut separat från funktionspanelen inne i Anteckningarna.

    Däremot blanketten Egen kan skrivas ut tillsammans med resten av deklarationen, så använd förslagsvis den istället om du exempelvis vill skapa en gemensam PDF.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.