Till senaste kommentaren

Frånvarorapportering utan lön?

En person är sjukskriven på heltid. Vi gör "noll-lönebesked" och rapporterar till Skatteverket men det skapas ingen indivividuppgift. Är det korrekt? Måste inte frånvaron rapporteras?

Christina

Kommentarer

  • Hej Christina,

    Frånvaro som ska rapporteras är endast Vård av barn och föräldraledighet (tillfällig föräldrapenning), dvs ej sjukfrånvaro.

    Frånvaron ska endast rapporteras om den anställda har fått lön, så när det rör sig om frånvaro hela månaden ska inget rapporteras. Det går helt enkelt hand i hand med att ingen frånvaro rapporteras då det inte skapas någon individuppgift.

    Återkom om du har några funderingar.

    Ha en fortsatt fin fredag!
    Johan Support
  • Hej och tack för svaret.
    En följdfråga: Gäller detta oavsett vilken typ av frånvaro som den anställde har? Jag tänker på tex VAB och föräldraledighet. Läste något på Skatteverkets hemsida av sådan frånvaro måste rapporteras.
    /Christina
    Christina Stenberg
  • Hej Christina,

    Det stämmer att det är VAB och Föräldraledighet som FK vill ha information om, men alltså endast om den anställda även fått lön. När den anställda varit borta hela månaden och således inte fått någon lön ska inget rapporteras med AGI.

    Ha en fin dag!
    Johan Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.