Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag under våra öppettider.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 35 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Hej,
Jag rekommenderar att du uppdaterar till den senaste versionen av programmet först. Sen testar du att göra om dina inställningar enligt följande:
För dig som använder Hotmail/Live mail/Outlook skiljer sig arbetsgången från övriga leverantörer.
Med vänlig hälsning,
Dessa inställningar gäller om ni ställer in SMTP inställningar för Outlook/hotmail.
Det spelar då ingen roll om ni jobbar med nya eller gamla Outlook om ni ställer in med SMTP
Med vänlig hälsning
Ring in till vår support på tfn 0650-54 14 05 så får vi kolla igenom dina inställningar. Vi har öppet mellan 9.30-15.30 (lunch 12.00-13.00).
Med vänliga hälsningar
VI har haft samma problem att fakturorna inte mailats iväg trots att allt ser ok ut i systemet, vilket skapat stora problem för oss med obetalda fakturor.
Det verkar vara olika vem man pratar med på support om detta.
Det svar jag fått är att det inte alls funkar med Nya Outlook för det är en betaversion och att man måste köra via Outlook Classic. Jag undrade då hur man som kund skulle kunna veta detta? Om det skickats ut information om detta? Svaret var då att denna information skulle stå i manualen för hur man sätter upp detta så man behövde titta där när man ställde in allt.... Vi har gjort dessa inställningar lååångt innan nya outlook kom, så hur många tittar i manualen då?? Hur som, i manualen står inte ett ord om att det inte funkar i Nya Outlook och då är den uppdaterad 250702. (hittar informationen i manualen här: Grundinställningar | Manualer för Bjorn Lunden - Bjorn Lunden )
Om man läser på om Outlook Nya och Classic så finns bla detta att läsa:
- Från och med januari 2025 sker automatiska övergångar från den klassiska till den nya Outlook för Microsoft 365 Business Standard- och Business Premium-användare.
- Om du nyligen har köpt en ny Windows-enhet kan den nya Outlook vara förinstallerad och den klassiska versionen inte inkluderas. Du kan behöva ladda ner och installera klassisk Outlook från utgivarens webbplats
Så med andra ord så har många användare automatiskt överförts till Nya Outlook och man inkluderar inte heller längre Classic då man köper nytt. Då undrar jag om det verkligen fortfarande kan klassas som betaversion. Känns som BL måste ta tag i detta problem.I min kontakt med support nämndes inte att vi skulle kunna använda SMTP inställningar istället. Är det 100% säkert att det fungerar även om man kör nya Outlook?
Förstår hur ni menar kring Nya Outlook,
Det finns två alternativ med att skicka mail via Outlook i BL Administration.
Antingen så kan ni jobba med gamla Outlook som går att installera via Microsoft eller så ställer ni in för att skicka mail via SMTP inställningar.
Vill ni veta mer kring SMTP inställningar kan ni läsa mer om det HÄR
lönespec
Visa/dölj inställningar för inlägg/kommentar
Hej!
Jag har slutat arbeta på Nätverkscentrumoch jag behöver sen mina sista 2 lönespecifikationer. Det står att jag går under meny och trycker lön, men det finns inget sånt att välja.
Jag misstänker att du vidarebefordrat en fråga som du fått från en utav användarna i Nätverkscentrum Vård och Behandling.
Användaren skrev in till oss och har redan fått hjälp att finna sina lönespecifikationer i Lundifyappen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
Med vänliga hälsningar,
Jag har installerat BL Admin på ny dator och när jag nu ska skicka iväg lönespecar får jag den där popup rutan från Microsoft om betrodd avsändare och jag ska trycka på Tillåt eller Neka.
Hade man kunnat få bort den där rutan inför varje lönespec som ska skickas så att jag slipper trycka på tillåt varje gång?
Hamnar på ovanstående ärende (Görans ärende) om man klickar på den.
Mvh
Linda
Här är rätt länk https://support.bjornlunden.se/guide/grundinstallningar#Anvnd_direktkommunikationSMTP