Till senaste kommentaren

Kan inte maila mina fakturor via Outlook från BL Administration

Jag får inte iväg mina fakturor från programmet längre Jag har Outlook och har ställt in det i programmet men får felmeddelande när jag ska skicka iväg dom. Vad kan vara fel?
Anna

Kommentarer

  • Hej,
    Jag rekommenderar att du uppdaterar till den senaste versionen av programmet först. Sen testar du att göra om dina inställningar enligt följande:

    För dig som använder Hotmail/Live mail/Outlook skiljer sig arbetsgången från övriga leverantörer.

    1. Gå till Arkiv – Grundinställningar – Fliken E-post
    2. Bocka i Använd direktkommunkation SMTP
    3. Markera Hotmail/Live mail/Outlook.com. Du behöver inte ange några uppgifter i rutan för inställningar. Fälten kommer att finnas kvar men inaktiveras i samband med valet av just denna leverantör.
    4. Du kommer nu att bli ombedd att logga in på ditt mailkonto med e-postadress samt lösenord. Detta sker varje gång du är inne i ett nytt företag i BL Administration.
    5. Första gången du lägger in en e-postadress behöver du också godkänna att BL Administration får åtkomst till att skicka epost från din postlåda. 




    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Dessutom skickas varje meddelande från användarens egna e-postadress efter uppdatering 2025.1.106. Tidigare skickades kunddokument via företagets gemensamma mail, vilket inte fungerar längre.
    Linda
  • Hej fungerar dessa inställningar även för nya outlook? Jag arbetar i office 365.


    Mariette Mvh Mariette
  • Hej,

    Dessa inställningar gäller om ni ställer in SMTP inställningar för Outlook/hotmail.

    Det spelar då ingen roll om ni jobbar med nya eller gamla Outlook om ni ställer in med SMTP

    Med vänlig hälsning
    Adam Support
  • Hur jag än gör inställningarna enligt anvisningar, så funkar det inte längre. Det har fungerat i 20 år, men nu tycks programmet har gett sig fan på att det inte ska gå.
    Göran Sjögren
  • Hej Göran!

    Ring in till vår support på tfn 0650-54 14 05 så får vi kolla igenom dina inställningar. Vi har öppet mellan 9.30-15.30 (lunch 12.00-13.00).

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
  • Hej!
    VI har haft samma problem att fakturorna inte mailats iväg trots att allt ser ok ut i systemet, vilket skapat stora problem för oss med obetalda fakturor.

    Det verkar vara olika vem man pratar med på support om detta.
    Det svar jag fått är att det inte alls funkar med Nya Outlook för det är en betaversion och att man måste köra via Outlook Classic. Jag undrade då hur man som kund skulle kunna veta detta? Om det skickats ut information om detta? Svaret var då att denna information skulle stå i manualen för hur man sätter upp detta så man behövde titta där när man ställde in allt.... Vi har gjort dessa inställningar lååångt innan nya outlook kom, så hur många tittar i manualen då?? Hur som, i manualen står inte ett ord om att det inte funkar i Nya Outlook och då är den uppdaterad 250702. (hittar informationen i manualen här: Grundinställningar | Manualer för Bjorn Lunden - Bjorn Lunden )

    Om man läser på om Outlook Nya och Classic så finns bla detta att läsa:
    • Från och med januari 2025 sker automatiska övergångar från den klassiska till den nya Outlook för Microsoft 365 Business Standard- och Business Premium-användare. 
    • Om du nyligen har köpt en ny Windows-enhet kan den nya Outlook vara förinstallerad och den klassiska versionen inte inkluderas. Du kan behöva ladda ner och installera klassisk Outlook från utgivarens webbplats
    Så med andra ord så har många användare automatiskt överförts till Nya Outlook och man inkluderar inte heller längre Classic då man köper nytt. Då undrar jag om det verkligen fortfarande kan klassas som betaversion. Känns som BL måste ta tag i detta problem.

    I min kontakt med support nämndes inte att vi skulle kunna använda SMTP inställningar istället. Är det 100% säkert att det fungerar även om man kör nya Outlook?
    Linda
  • Hej Linda,

    Förstår hur ni menar kring Nya Outlook,

    Det finns två alternativ med att skicka mail via Outlook i BL Administration.

    Antingen så kan ni jobba med gamla Outlook som går att installera via Microsoft eller så ställer ni in för att skicka mail via SMTP inställningar.

    Vill ni veta mer kring SMTP inställningar kan ni läsa mer om det HÄR
    Adam Support
  • Här finns inget om SMTP-inställningar - detta är vad det handlar om -se nedan:

    lönespec
    Visa/dölj inställningar för inlägg/kommentar

    Hej!
    Jag har slutat arbeta på Nätverkscentrumoch jag behöver sen mina sista 2 lönespecifikationer. Det står att jag går under meny och trycker lön, men det finns inget sånt att välja.

    Göran
  • Hej Göran,

    Jag misstänker att du vidarebefordrat en fråga som du fått från en utav användarna i Nätverkscentrum Vård och Behandling.

    Användaren skrev in till oss och har redan fått hjälp att finna sina lönespecifikationer i Lundifyappen.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Med vänliga hälsningar,


    Elias Support
  • Länken som bifogades fungerade inte sopm svar på min fråga.
    Göran
  • Hej,
    Jag har installerat BL Admin på ny dator och när jag nu ska skicka iväg lönespecar får jag den där popup rutan från Microsoft om betrodd avsändare och jag ska trycka på Tillåt eller Neka.
    Hade man kunnat få bort den där rutan inför varje lönespec som ska skickas så att jag slipper trycka på tillåt varje gång?
    Marina Larsson
  • Den bifogade länken till SMTP instälningar pekar fel.
    Hamnar på ovanstående ärende (Görans ärende) om man klickar på den.

    Mvh
    Linda
    Linda
  • Jesper Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.