Krävs ett separat underlag för varje verifikat?
Räcker det med ett ifyllt konteringsstämplat blankt A4-papper (typ bokföringsorder) som verifikat när man konterar händelser på företagskontot, tex en intern överföring mellan konton 1930 och 1940, en utbetalning av en faktura 2440 och 1930. Eller måste man ta ut en separat underlag, tex själva banktransaktionen för detta och bifoga för varje verifikat och dess kontering? Tänker att det kan räcka med ett komplett utskrivet kontoutdrag för bankkontona, som sätts i början av bokföringspärmen.
Följ inlägget
0
följare
Korrekta underlag för varje transaktion är det bästa men det går även att göra en bokföringsorder där det framgår vad som hänt och vilket datum. Bokföringsordern är sedan spårbart mot kontoutdraget som du sätter i början av pärmen.
Mvh
Det är helt frivilligt att göra det, men det är ett underlag som gör det lätt att härleda vad som har hänt.
Med vänlig hälsning,