Leverantörsfaktura OCR-nr/fakturanummer
Hej
Håller på att registrera leverantörsfakturor i nya BL. Måste man lägga in både fakturanr och OCRnr när man vill betala med OCR? Finns det någon inställning för att båda raderna fylls i samtidigt? Förr (i gamla BL) räckte det med att fylla i faktnr/OCR på samma rad.
Följ inlägget
0
följare
Hej Margareta,
Du kan skriva in ocr-numret i fältet för fakturanummer.
Har motsatt fråga. Har bara en fakturaruta, men var fyller jag i OCR nr?
Hej Jenny,
Aktivera både fakturanummer och OCR-nummer via registrering leverantörsfaktura - knappen inställningar så ser du sedan OCR-rutan.
M v h
Det är tyvärr inget man kan få med på utskrift idag. Vi lägger det som ett önskemål!
Om jag aktiverar "OCR-nummer" räcker det då att jag skriver OCR-numret i fakturanummerrutan och att det då följer med som referens när jag skickar fil?
När du aktiverar OCR-nummer så kommer du få två fält att skriva i när du registrerar fakturan. Då skriver du fakturanummer i ett fält och OCR-nummer i det fältet som det ska stå i.
BAKGRUNDEN
Av olika skäl föredrar jag att betala mina leverantörsfakturor manuellt.
Oftast betalar jag dem, innan jag registrerar både dem och betalningen i leverantörsmodulen - som jag "blev med" när jag frivilligt gick över till faktureringsmodellen p.g.a. den stora fördel fakturamodulen medförde i min faktureringsintensiva verksamhet. Egentligen skulle jag vara nöjd med fakturamodulen och köra leverantörsfakturorna som A-verifikat vid betalning, men fakturamodellen tillåter ju inte kontantmodell på leverantörsfakturor trots att för företaget i sig tillåts kontantmodell och helårsredovisning av moms. Jag har nu ändrat registreringen till faktureringsmodell. Och vill fortsätta betala leverantörsfakturor manuellt.
PROBLEMET
Manuell betalning före eller efter registrering av leveransfaktura medför att OCR-/fakturanummer behöver anges två gånger, både vid betalning och registrering. Något irriterande då numren är många och långa.
LÖSNINGEN?
Jag registrerar inte OCR/fakturanummer i leverantörsmodulen. Måste rutan fyllas i kan man ju alltid skriva en siffra..... Fakturan får ju ett löpnummer som hänvisas till i betaljournalen. Ser inte att utelämnat OCR-nummer försvårar kontrollen av redovisningen eller medför annat problem.
Ser jag dåligt?
Om det är så att du manuellt registrerar in betalningen på banken och inte skapar fil så spelar det ingen roll vad du skriver i fältet för OCR-nummer. Det är endast om du skapar en betalfil som det spelar roll. Du kan välja att plocka bort den rutan genom att klicka på knappen Inst och välja "Använd endast fakturanummer". Då får du kvar rutan för fakturanummer men även där så är det endast när du skapar betalfil som det spelar roll vad du skriver.
Mvh