Till senaste kommentaren

Lönefil till Swedbank via ISO20022

Min bank vill att jag ska gå över till att skicka lönefiler via ISO20022. Vad måste jag göra i löneprogrammet för att det ska fungera?

Kommentarer

• Hej Jeanette!

För det första måste du teckna ett avtal med banken för att få skicka lönefiler via ISO-formatet. Du kommer i samband med det få två olika unika id:n tilldelade företaget:

• SignerId - talar om för banken vilken som signerar (godkänner) filen
    • AvtalsId - talar om för banken vilket företag och vilka tjänster/bankkonton som omfattas

För att du ska kunna skapa filen måste du under Arkiv, Företagsuppgifter, Leverantörsreskontra, fliken Betalfiler, klicka på Inställningar och vid Id för initierande part ange ditt signerid och vid Id för betalare ange ditt avtalsid.

Observera! Om du inte har licens för leverantörsreskontran i programmet måste du kontakta supporten för att få hjälp med att lägga in uppgifterna.

Du måste också under Arkiv, Företagsuppgifter, Generella uppgifter, lägga in bankkontonummer (inklusive 4- eller 5-siffrigt clearingnummer) och BIC (SWEDSESS). Samt under Arkiv, Företagsuppgifter, Lön, fliken Lönefil, markera Skapa fil till bank och ISO20022.
    Jörgen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.