Manuell registrering semesterlönegrundande frånvaro
Hej, jag har en person som varit långtidssjukskriven under året. Vi har blandat registreringen av sjukfrånvaro med ibland treställig löneart och ibland via avvikelsehanteringen, ibland har det varit innevarande månad och ibland efterföljande månad. Nu har hen förmodligen varit sjukskriven mer är de 180 semesterlönegrundande dagarna och vi skulle behöva få in frånvaron i historiken. Jag har varit i kontakt med er tidigare och fick besked om att jag kan lägga in frånvaron manuellt under Uppläggning - Övrigt - Semester IB alla år.
Lägger jag in alla sjukdagar där, dvs både sådana som är dag 1-14 och sådana som är >15? Hur gör man med de dagar/månader hen varit sjukskriven på deltid (75%), räknas de som hela dagar (timfältet är utgråat så där kan jag inte skriva något)?
När jag räknar antalet frånvarodagar t o m 31 januari så har hen 196 dagars sjukfrånvaro på hel eller deltid. Ska jag skriva in 180 dagar i semesterlönegrundande frånvaro och lägga 16 dagar i ej semesterlönegrundande eller skriver jag in 196 dagar i semesterlönegrundande frånvaro och sedan räknar systemet själv ut de ej semesterlönegrundande?
Och hur gör jag fortsättningsvis? Måste jag gå in vid varje lönekörning och justera siffrorna eller kan jag göra så att de går per automatik på något sätt framöver?
Lägger jag in alla sjukdagar där, dvs både sådana som är dag 1-14 och sådana som är >15? Hur gör man med de dagar/månader hen varit sjukskriven på deltid (75%), räknas de som hela dagar (timfältet är utgråat så där kan jag inte skriva något)?
När jag räknar antalet frånvarodagar t o m 31 januari så har hen 196 dagars sjukfrånvaro på hel eller deltid. Ska jag skriva in 180 dagar i semesterlönegrundande frånvaro och lägga 16 dagar i ej semesterlönegrundande eller skriver jag in 196 dagar i semesterlönegrundande frånvaro och sedan räknar systemet själv ut de ej semesterlönegrundande?
Och hur gör jag fortsättningsvis? Måste jag gå in vid varje lönekörning och justera siffrorna eller kan jag göra så att de går per automatik på något sätt framöver?
Följ inlägget
1
följare
Det är bara de dagar som har registrerats med treställig löneart som behöver läggas in i Semester IB - inte de som har registrerats med avvikelser.
Du lägger då in både hela dagar och deltidsfrånvaro som semesterlönegrundande. Timmarna behöver endast läggas in vid procentregeln, så misstänker att ni använder antingen Månadslön med tillägg eller Sammalöneregeln om fältet är utgråat. Som ej semestergrundande dagar räknas endast dagar med 100% frånvaro.
Fortsättningsvis rekommenderar jag att du registrerar all frånvaro via avvikelsehanteringen, då behöver du ej korrigera något i IB.
Med vänlig hälsning,